Analize

Pse tani arabët duan të prodhojnë filma kur dikur i mbyllën kinematë

Retë e dëndura të rërës mbushin ajrin ndërsa një helikopter zbret poshtë në sfondin e shkëmbinjve ranor. Ekuipazhi po provon një skenë beteje në “Kandahar”, një film luftarak hollivudian me buxhet të madh, i vendosur në Afganistan. Por kamera gënjen: aksioni po zhvillohet 2000 milje larg Kandaharit, në Al Ula, në buzë të shkretëtirës arabe.

Vendndodhja është dyfish çorientuese. Kinemaja u ndalua në Arabinë Saudite në fillim të viteve 1980, nën presionin e konservatorëve fetarë. Por tani vendi po bën një fushatë të pamundur për t’u bërë një Hollywood i shkretëtirës. Po hapen kinema në çdo qytet. Në fillim të dhjetorit, Jeddah priti festivalin inaugurues të filmit në Detin e Kuq. Dhe producentët e huaj po tundohen për të xhiruar filmat e tyre, pasi qeveria shpenzon miliarda për një industri të re vendase me ambicie ndërkombëtare.

Kthesa e vazhdueshme ka tre motive. Arabia Saudite duhet të largojë ekonominë e saj nga nafta. Ajo duhet të mbajë të kënaqur popullsinë e saj të re përballë represionit politik. Dhe ajo dëshiron të përmirësojë reputacionin e saj të tmerrshëm ndërkombëtar. Pra, mbretëria konservatore është bërë befas serioze në lidhje me biznesin e argëtimit. Ajo planifikon të investojë 64 miliardë dollarë në argëtim gjatë dhjetë viteve deri në vitin 2030 dhe shpreson që konsumatorët do të dyfishojnë shpenzimet e tyre argëtuese nga 2.9% në 6% të shpenzimeve familjare.

Detyra e parë e mbretërisë në ndërtimin e një industrie filmi është të zhvillojë një audiencë vendase nga e para. Deri në vitin 2030 synon të katërfishojë numrin e ekraneve, në 2000 dhe të ketë një buxhet me vlerë 1 miliard dollarë. Ky objektiv do të  arrihet me shpejt,  beson David Hancock nga Omdia, një firmë kërkimore me bazë në Londër. Rrjetet te tilla si AMC dhe VOX, një markë e Emirateve, janë të prirur të investojnë në një nga tregjet e pakta të kinemasë që po rritet mes pandemisë. Furnizimi i kufizuar dhe teatrot me specifika të larta, me ndenjëse të bollshme dhe ajër të kondicionuar, i lejojnë operatorët të paguajnë çmimet më të larta në botë, me një mesatare prej 18 dollarë për biletë (vox ofron gjithashtu hot dog të zhveshur dhe kokoshka të spërkatura me pluhur ari ). Omdia parashikon që deri në vitin 2025, tetë vjet pasi nuk kishte fare arkë, Arabia Saudite do të jetë e dhjeta më e madhe në botë.

Hapi tjetër është të sjellin regjisorë të huaj dhe të mësojnë prej tyre. Disa tashmë i kanë zhytur gishtat e këmbëve në rërë. Në shkurt, Apple tv+ publikoi “Cherry”, një dramë për një veteran amerikan; skenat në Irak janë xhiruar në Al Ula. “Kandahar”, tani afër përfundimit, është një bashkëprodhim midis Thunder Road Films, që bëri “Sicario” dhe MBC, një transmetues në pronësi saudite.

Një pjesë e fushës saudite është peizazhi. Dunat e pafundme të Al Ula-s, të ndërprera nga gropa të thyera dhe gryka, ngjallin “Arabinë e imagjinatës”, thotë Stephen Strachan, një britanik që drejton Film AlUla, një organ qeveritar. Aty pranë janë varret 2000-vjeçare të Hegrës të ndërtuara nga arkitektët Nabateanë që bënë Petra në Jordani. “Ne i mashtrojmë këto gjëra gjatë gjithë kohës për filma, por të dalësh dhe të xhirosh në vendet e vërteta, është shumë unike”, thotë Eric Hedayat, një producent në “Desert Warrior”.

Pjesa tjetër e fushës janë paratë. Më 14 dhjetor, Komisioni Saudit i Filmit njoftoi se do t’u ofronte filmbërësve zbritje deri në 40% të kostove të tyre, një nga paketat nxitëse më bujare në botë. Partnerët e prodhimit vendas kanë gjithashtu xhepa të thellë.

Gjëegjëza e rërës

E gjithë kjo gjithnjë e më shumë e bën Arabinë Saudite një rivale me vende si Jordania.  Shtytja agresive e Arabisë Saudite për biznesin ka mërzitur disa fqinjë.Në nëntor, kreu i festivalit të filmit në Kajro bëri thirrje për një “frymë bashkëpunimi” në rajon, pasi festivali i Detit të Kuq ndryshoi datat e tij, duke e detyruar Kajron ndryshojë qëndrim të shmangur një përplasje.

Megjithatë, fillimi i prodhimit të filmit nga pothuajse asgjë nuk është i lehtë. Ekipet saudite kanë përvojë në televizion dhe reklama, por filmat janë të ndryshëm. Ekuipazhi prej 600 vetash për realizimin e  “Desert Warrior” erdhi nga 45 vende. Edhe gjetja e fuqisë punëtore shtesë është e vështirë. Arabia Saudite ka pak traditë të punës së pavarur dhe çdo punë që përfshin zgjimin para agimit për një ditë 12-orëshe në diell, historikisht është bërë nga emigrantë – të cilët mund të jenë marsianë të besueshëm, por priren të jenë arabë jo bindës. “

Qeveria saudite po përpiqet t’i zgjidhë këto probleme. Film AlUla po ndërton një “kamp filmik”, me hapësirë ​​zyre dhe një pishinë, që do të hapet në fillim të vitit të ardhshëm. Në shkurt do të nisë një kamp për të trajnuar vendasit në bazat e krijimit të filmave. Bashkëprodhimet po lejojnë ekipin saudit të mësojë nga më të mirët në biznes. Veteranët e Hollivudit sjellin “një kalibër që nuk e kam parë personalisht më parë”, thotë Zeinab Abu Alsamh, e cila drejton operacionet e MBC Films në Arabinë Saudite. Për ekuipazhin lokal, “është si të kesh një diplomë”. Modeli është Kina, e cila në dekadën e fundit i mori truket e tregtisë nga bashkëprodhimet amerikane dhe tani bën filma të suksesshëm vetë.

Për të bërë të njëjtën gjë, Arabia Saudite duhet të bëhet më shumë se një sfond dhe financues. Shpresat e saj qëndrojnë në Neom, një kamp me 2000 njerëz dhe shumë gërmues në Detin e Kuq, afër kufirit egjiptian. Deri në vitin 2030 qeveria pret që ky kantier ndërtimi në shkretëtirë të jetë një qytet prej 2 metrash, i specializuar në industritë dixhitale.

Pengesat e mëdha të mbetura janë kulturore dhe politike. Importimi i talenteve nga Los Angeles është një luftë e vështirë në një vend ku homoseksualiteti është një krim dhe ku ixhabi është ende normë për gratë. Vërtetë, disa ligje janë liberalizuar që nga viti 2018, për shembull për t’i lënë gratë të ngasin makinën; përveç mungesës së pijeve alkoolike por p.sh. në pjesën më të madhe të vendit zakonet lokale janë të pandryshuara. Ekuipazhi femëror në Tabuk ka zbuluar se restorantet lokale ende funksionojnë dhoma të ndara të ngrënies, të cilat ligji nuk i kërkon më.

Catherine Deneuve foto me Mohammed Al Turki, një producent saudit

Dhe rreziku i reputacionit të keq për të bërë biznes në Arabinë Saudite ende mbetet. Vue, një zinxhir britanik i kinemasë, anuloi planet për të ndërtuar 30 multiplekse në vend. Endeavour Content, një kompani amerikane e prodhimit, ktheu një investim prej 400 milionë dollarësh nga fondi i pasurisë sovrane të Arabisë Saudite. Duke fituar Çmimin e Madh të Arabisë Saudite më 5 dhjetor, Lewis Hamilton veshi një helmetë ylberi për të dënuar homofobinë.

Ashtu si disa kompani hollivudiane janë të përgatitura të shikojnë nga ana tjetër, autoritetet saudite mund të jenë të gatshme të përkulin parimet e tyre. Neom do të jetë një shtet gjysmë autonom me qeverinë e vet: “në shumë mënyra ajo që ishte Hong Kongu për Kinën”, thotë zoti Borg. Ligjet e saj, që do të marrin nënshkrimin mbretëror në vitin 2022, ka të ngjarë të përfshijnë viza të thjeshta, sisteme më të lehta importi – dhe ndoshta një politikë sociale më të relaksuar. Z. Borg thotë se Neom do të jetë një “mjedis i hapur dhe gjithëpërfshirës”. A mund të përfshijë kjo një pije në fund të ditës? “Ne duhet t’i ofrojmë kushtet e duhura talenteve , për t’i tërhequr ata. Përfshirë talentin homoseksual? “Përsëri, ne do të ofrojmë kushtet e duhura.”

Familjet saudite marrin pjesë në një konkurs filmash të shkurtër në tetor 2017 në Qendrën Kulturore të Mbretit Fahad në Riad. Nata e filmit ishte një pararendëse ee vendimit per heqjen e ndalimit të kinemasë © AFP

Ëndrra për një Hollywood të shkretëtirës mund të jetë ende një mirazh. Por investimet e Arabisë Saudite e kanë blerë tashmë një armë.  Audienca perëndimore mund të mos e blejë atë filimin saudit por prodhuesit sauditë citojnë “Squid Game” të Koresë së Jugut, një megahit në Netflix, për të treguar sesi shijet janë bërë më kozmopolite. Megjithatë, industria e filmit kinez, e cila ka arritur sukses të jashtëzakonshëm në tregun e saj vendas, nuk ka pasur pothuajse asnjë hit ndërkombëtar. Sido që të jetë, kur “Desert Warrior” të dalë në vitin 2022, bota do të provojë  një spektakël që për Arabinë Saudite mund ta bëjë të vlefshëm të gjithë këtë sipërmarrje: pamja befasuese e vetë Kapiten Amerikës që lufton për arabët.


Copyright © Gazeta “Si”


Më Shumë