Para

Bota e pasur po përballet me deficite buxhetore të tmerrshme

Nga Gazeta ‘Si’-Dekada më parë ministritë e financave u mbërthyen nga ethet e masave shtrënguese.

Qeveritë po bënin gjithçka që mundeshin për të ulur deficitet buxhetore, edhe me papunësinë e lartë dhe rritjen ekonomike të dobët. Sot gjërat janë shumë ndryshe. Në të gjithë Perëndimin, shumica e ekonomive janë në gjendje më të mirë. Njerëzit kanë punë. Rritja e fitimit të korporatave është e fortë. E megjithatë qeveritë po shpenzojnë shumë më tepër sesa po marrin.

Asnjë qeveri nuk është më e shthurur se ajo e Amerikës. Këtë vit ekonomia më e madhe në botë parashikohet të ketë një deficit buxhetor (ku shpenzimet tejkalojnë taksat) prej më shumë se 7% të pbb-së — një nivel i padëgjuar për recesionin e jashtëm dhe kohën e luftës. Por nuk është i vetmi vend harxhues.

Estonia dhe Finlanda, dy vende normalisht të kursyer të Evropës Veriore, kanë deficite të mëdha buxhetore. Vitin e kaluar deficiti i Italisë ishte aq i gjerë sa në 2010-11, pas krizës financiare globale të 2007-09, dhe Franca u rrit në 5.5% të pbb-së , shumë më lart se parashikimet.

"Unë po bëj thirrje për një zgjim kolektiv për të bërë zgjedhje në të gjitha shpenzimet tona publike," tha Bruno Le Maire, ministri i saj i financave, muajin e kaluar.

Disa vende kanë qenë më të rezervuara. Vitin e kaluar Qiproja pati një suficit. Greqia dhe Portugalia – afër balancimit të buxheteve të tyre – duken si modeli i korrektësisë fiskale edhe nëse kanë ende borxhe kolosale. Megjithatë, drejtimi i përgjithshëm është i qartë. The Economist ka analizuar të dhënat nga 35 vende të pasura. Ndërsa në 2017-19 vendi mesatar në kampionin tonë pati një suficit buxhetor, vitin e kaluar ai pati një deficit buxhetor prej afër 2.5% të pbb-së.

Gjithashtu janë zgjeruar ndjeshëm masat e deficiteve “primare” (duke përjashtuar pagesat e interesit) dhe të deficiteve “strukturore” (të nxjerra nga cikli ekonomik).

Dy faktorë shpjegojnë mburrjen. E para ka të bëjë me taksat. Në të gjithë botën e pasur, të ardhurat janë çuditërisht të dobëta. Në Amerikë, të ardhurat nga taksat mbi të ardhurat e zbritura nga paga ranë paksa vitin e kaluar. Ndërkohë, “tatimet e pa mbajtura në burim”, përfshirë edhe fitimet nga kapitali, ranë me një të katërtën. Marrja e tatimit mbi fitimin e kapitalit të Britanisë po shkon 11% poshtë nivelit të saj të fundit. Dhe taksa e vetëvlerësimit të Japonisë për këtë vit fiskal, e cila përfshin disa taksa mbi fitimet e kapitalit, është në rrugën e duhur për të ardhur në 4% më pak se e vitit të kaluar.

Tatimtarët po vuajnë për shkak të prishjeve të tregut në fund të vitit 2022 dhe në fillim të 2023.

Firmat teknologjike, të cilat paguajnë paga të mëdha, e lënë stafin të shkojë, duke shkurtuar taksat mbi të ardhurat. Me rënien e çmimeve të aksioneve, u bë më e vështirë për familjet dhe investitorët të shisnin aksione për një fitim, duke reduktuar grupin e fitimeve kapitale. Vitin e kaluar pak njerëz fituan para nga rrëshqitjet e shtëpive pasi çmimet e pronave ranë. Stafi i lartë në firmat e kapitalit privat, të cilët shpesh marrin të ardhura në formën e kthimit të investimeve dhe jo një rroge konvencionale, kishin një vit të keq.

Faktori i dytë janë shpenzimet shtetërore. Në vijim të politikës fiskale të pandemisë Covid-19, qeveritë janë pakësuar, por jo plotësisht. Në Australi, të moshuarit në shtëpitë e kujdesit mund të marrin ende ndihmë financiare gjatë një shpërthimi Covid. Vetëm në mesin e vitit 2023 Gjermania i mbylli plotësisht skemat e mbrojtjes së vendeve të punës të zbatuara gjatë pandemisë. Amerika ende po paguan rimbursime të konsiderueshme tatimore për bizneset e vogla që i mbanin njerëzit gjatë bllokimeve. Në Itali, një projekt i sajuar në vitin 2020, i projektuar për të inkurajuar pronarët e shtëpive të gjelbërojnë shtëpitë e tyre, ka dalë jashtë kontrollit, me qeverinë që deri tani ka dhënë mbështetje me vlerë 200 miliardë euro (ose 10% të pbb-së ). Emri i njërës prej skemave, "Superbonus", do të ishte zbavitës po të mos ishte aq i shthurur.

Politikanët gjithashtu janë bërë më të përgatitur për të ndërhyrë – dhe për të shpenzuar para – për të korrigjuar gabimet e perceptuara. Pasi Rusia pushtoi Ukrainën dhe çmimet e energjisë u rritën, qeveritë në Evropë ndanë rreth 4% të pbb-së për të mbrojtur familjet dhe kompanitë nga efektet. Disa, duke përfshirë Poloninë dhe Baltikun, tani po shpenzojnë shumë për armë dhe ushtarë. Presidenti Joe Biden dëshiron të falë sa më shumë borxhe studentore para zgjedhjeve presidenciale të Amerikës në nëntor.

Sa kohë mund të vazhdojë të shpërthejë zorra e zjarrit? Në pamje të parë, duket se mund të vazhdojë për një kohë. Tregjet janë rrënuar, gjë që do të rrisë të ardhurat tatimore. Dhe qëndrueshmëria e borxhit të një qeverie nuk ndryshon vetëm për shkak të asaj që ndodh me deficitin buxhetor. Ai është gjithashtu produkt i borxhit të përgjithshëm publik, rritjes ekonomike, inflacionit dhe normave të interesit. Që nga fundi i pandemisë, inflacioni ka qenë i lartë dhe rritja ka qenë solide. Megjithëse normat janë rritur, ato mbeten mjaft të ulëta sipas standardeve historike.

Këto kushte i vendosin politikanët në një pikë të ëmbël fiskale. Ne llogarisim se në vitet 2022-2023, vendi mesatar i pasur ishte në gjendje të kishte një deficit primar prej rreth 2% të pbb-së dhe të ulte ende raportin e tij të borxhit publik ndaj pbb-së.

Vlera nominale e borxhit do të ishte rritur, por, e ndihmuar nga inflacioni, madhësia e ekonomisë do të ishte rritur edhe më shumë. Disa vende u përballën me një mjedis edhe më të favorshëm. Raporti i borxhit të Italisë ka rënë me rreth dhjetë pikë përqindjeje të pbb-së nga kulmi i tij në vitin 2021, pavarësisht politikës së saj të lirshme fiskale. Raporti i Francës është ulur gjithashtu. Greqia – duke kombinuar kushtet e favorshme ekonomike me politikën e shtrënguar fiskale – ka parë që raporti i saj i borxhit ndaj PBB-së të bjerë me 50 pikë përqindjeje mahnitëse.

Ekspercializmi amerikan

Por tani kjo po ndryshon. Normat e interesit me të cilat përballen qeveritë nuk po bien ende, edhe pse rritja ekonomike dhe inflacioni bien. Kjo tashmë po e bën më të frikshme aritmetikën fiskale. Për shembull, pozicioni primar i qeverisë italiane në përputhje me një raport të qëndrueshëm borxhi ka rënë nga një deficit prej 1% e pbb-së vitin e kaluar në një suficit prej 2% në këtë, sipas llogaritjeve tona. Amerika është në një pozicion mjaft të ngjashëm. Rënia e mëtejshme e inflacionit, një ngadalësim i rritjes ose ritme më të larta do ta bënte akoma më të vështirë për qeveritë që të stabilizonin borxhin e tyre.

Nuk është çudi që kohët e fundit të folurit për konsolidim fiskal është bërë më i zhurmshëm.

Qeveria italiane beson se së shpejti do të qortohet nga BE për qëndrimin e saj.

Në Britani, Partia Laburiste e opozitës, e cila shpreson të marrë pushtetin së shpejti, premton korrektësi fiskale. Qeveria franceze flet për shkurtime në shpenzimet shëndetësore dhe përfitimet e papunësisë. Amerika është e jashtzakonshme. Në ekonominë udhëheqëse të botës, biseda ende nuk është kthyer. Përpara zgjedhjeve, Donald Trump dhe zoti Biden premtojnë ulje taksash për miliona votues. Por logjika fiskale është e papenduar. Duan apo nuk duan, epokës së politikanëve me shpenzime të lira do t'i duhet të marrë fund

Burimi: The Economist/Përshtati Gazeta Si


Copyright © Gazeta “Si”


Më Shumë