Art dhe Kulture

Kjo Mona Liza e rreme vlen shumë para

Në mesin e viteve 1950 - data e saktë nuk dihet - tregtari dhe antikuaristi francez, Raymond Hekking, u ndal në një treg të vogël në Francën jugore dhe pa një kopje të Mona Lizës së Leonardo da Vinçit. Ai e bleu atë për ekuivalentin e 70 eurove sot. Më shumë se shtatëdhjetë vjet më vonë, midis 11 dhe 18 qershor, e njëjta pikturë do të dalë në ankand nga Christie, duke filluar nga një vlerësim midis 200 mijë dhe 300 mijë euro, por pritet që kjo shifër të tejkalohet shumë. Në mes ishin aftësitë e shkëlqyera të komunikuesit të Hekking në përmirësimin e kopjes së tij, dhe gjithashtu një rritje të madhe në tregun e artit dhe interesim jo vetëm për Mona Liza, por edhe për kopjet e saj.

Nuk dihet saktësisht se kur dhe pse, por në një moment të caktuar Hekking u bind se kopja që ai zotëronte ishte Xhokonda e vërtetë e pikturuar nga Leonardo, e njohur edhe si Mona Liza. Për ta komunikuar këtë me botën, ai zgjodhi një moment shumë të veçantë, domethënë kur vepra origjinale u huazua nga Muzeu i Luvrit në Paris për një turne udhëtues në Shtetet e Bashkuara, falë një kërkese nga Zonja e Parë e atëhershme, Jackie Kennedy. Ishte viti 1963. Në atë moment vëmendja e mediave ndaj Mona Lizës ishte mjaft e lartë, veçanërisht jashtë shtetit dhe Hekking e shfrytëzoi atë.

Teza e Hekking ishte se ajo e Luvrit ishte një kopje, pasi origjinali ishte humbur pas vjedhjes së famshme të pikturës në vitin 1911, kur një ish-punonjës italian i muzeut, Vincenzo Peruggia, thjesht e shkëputi Mona Lizën nga muri, nëse e vendoste nën pallton e tij dhe u largua nga ndërtesa në kohën e mbylljes. Ato ishin raste kur nuk kishte alarm dhe masat e sigurisë ishin praktikisht inekzistente. Mona Liza u rishfaq vetëm dy vjet më vonë, dhe ndërkohë, sipas Hekking, Peruxhia do të kishte pasur kohë ta zëvendësonte atë me një kopje dhe të mbante origjinalin.

Hekking u përpoq të vërtetonte tezën e tij duke përdorur me mençuri mediat. Sapo shtypi u interesua për atë që në fakt konsiderohej një lugë e mundshme, Hekking ftoi gazetarët dhe ekspertët të shqyrtonin pikturën e tij, dhe madje financoi një dokumentar të shkurtër të bërë nga British Pathé.

https://youtu.be/hXIAbjQd03g

Në dokumentarin, vendosur në vilën e madhe të Hekking në Provence, afër Grasse, studiuesit dhe ekspertët shihen duke vlerësuar me kujdes pikturën, e cila ndër të tjera është filmuar pranë një imazhi të projektuar të Mona Lizës në Muzeun e Luvrit. Të gjitha për t’i dhënë një atmosferë vërtetësie ose së paku rëndësi punës që ka bërë Hekking.

Kopja e tij e Mona Lizës, në vitet në vijim, u certifikua si një kopje shumë e vjetër, nga shekulli XVII, autori i së cilës u identifikua në një piktor të panjohur italian, i cili pikturonte në mënyrën e Leonardos. Por qëllimi i Hekking disi pati sukses gjithsesi, sepse përpjekjet e tij për ta diskutuar punën e tij dhe për ta vendosur atë në qendër të vëmendjes me kalimin e kohës e kanë rritur hijeshinë dhe rrjedhimisht edhe vlerën e saj.

Historiani i artit, Gabriele Neher, profesor në Universitetin e Nottingham, shpjegoi se si ndodh që një imazh fiton vlerë dhe çfarë e përcakton atë. Së pari, shkruan Neher, duhet të kihet parasysh se në kohën kur u pikturua Mona Liza e Hekking, nuk kishte shumë imazhe të këtij lloji. Të zotërosh madje edhe një kopje të një vepre nga një artist i madh ishte një gjë shumë e rrallë dhe u dha prestigj të konsiderueshëm atyre që e zotëronin atë. Por në epokën aktuale, në të cilën imazhet mund të riprodhohen mekanikisht me lehtësi ekstreme, kuptimi dhe vlera e kopjes së një origjinali ka ndryshuar në mënyrë të pashmangshme. Atëherë, si është e mundur që piktura e Hekking të shitet ndoshta për më shumë se 200 mijë euro?

Neher e shpjegon këtë duke cituar një vepër mjaft të famshme midis studiuesve, vepra e artit në epokën e riprodhueshmërisë teknike të saj nga Ëalter Benjamin. Një vepër arti origjinale, shkruajti Benjamin, ka një unike që riprodhimet mekanike nuk do të jenë kurrë në gjendje të përsëriten. Sidoqoftë, secila vepër ka “vërtetësinë” e vet në mënyrën e vet, edhe kur bëhet fjalë për kopje. Vlera e Mona Lizës së Hekking jepet nga karakteristikat e saj unike: nga historia e saj, nga veprimet e pronarit të saj, nga fakti që ajo është një objekt i shekullit XVII. Dhe gjithashtu nga koleksioni i shquar që qarkullon rreth kopjeve të Mona Lizës, piktura më e famshme dhe magjepsëse në botë. Në mars 2019, një version tjetër i tij, gjithashtu nga shekulli i shtatëmbëdhjetë, u shit për 1.7 milion dollarë (pothuajse 1.4 milion euro).


Copyright © Gazeta “Si”


Më Shumë