Makina

“Merci dix”: Një histori për taksitë Mercedes të Marokut

Në Marok, njerëzit nuk bëjnë thirrje për një Uber; në vend të kësaj, ata grumbullohen në taksitë e mëdha, Mercedes shumëngjyrëshe që janë përgjigja e Afrikës së Veriut ndaj makinave të cilësisë së mirë të Kubës.

Taksisti Hassan Mesfar është një personazh i mirënjohur dhe shumë i dashur në portin piktoresk dhe antik të Marokut, i njohur menjëherë nga makina që drejton: një Mercedes Stroke 8 të 1974. Në Mbretërinë e Bashkuar, një automjet i tillë do t'i përkiste një koleksioni klasik të makinave, por në Afrikë është vetëm një makinë e rrënuar. Sidoqoftë, ai ka nderin të jetë taksia më e vjetër në Essaouira por jo e vetmja, pasi ka shumë automjete të tjera me naftë të cilat janë të dëmtuara dhe të shkatërruara.

Në të vërtetë, në këtë qytet si në të gjithë mbretërinë e Afrikës Veriore, shumë Mercedes diesel (veçanërisht modeli W123 240D) nga vitet 1970 dhe '80 kanë kaluar vitet e tyre të muzgut si taksi të mëdha në diell, pasi u transportuan kur u konsideruan shumë të vjetra për tregun europian. Në Marok ato janë bërë pjesë e strukturës së shoqërisë, duke siguruar një lidhje thelbësore të udhëtimit në distanca të largëta për vendasit, si dhe një pamje shumëngjyrëshe për turistët, ashtu si makinat e vjetra amerikane në Kubë. Por jo për shumë kohë, pasi qeveria marokene do t’I largojë ato nga rruga.

Taksia e Hassan Mesfar

Fundi i një epoke

Në vitin 2014, Ministria Marokene për Transportin nisi një skemë nxitëse që u ofron shoferëve të Grand Taxi 80,000 diramë (6,500 dollarë) për të hequr automjetet e tyre të vjetra. Deri më tani, më shumë se 56% e 45,000 taksive të mëdha në shërbim janë zhdukur falë këtij programi, diçka që qeveria po synon ta rrisë në 100% deri në vitin 2022.

"Është fundi i një epoke," thotë Mesfar, ndërsa ulet për të shijuar një kafe në vendin e tij të rregullt.

"Qeveria po na ofron para për të azhurnuar makinat tona me Dacias të reja me shkëlqim (automjete nga një markë me të njëjtin emër), por për mua ata nuk janë të njëjtë me Mercedesin tim të vjetër. Është makina më e mirë që kam drejtuar ndonjëherë, e fortë, aq e besueshme, aq e rehatshme, kurrë nuk më zhgënjen. Kjo është arsyeja pse këtu i quajmë "Merci dix".

Në frëngjishten marokene, kjo fjalë për fjalë përkthehet si "10 herë falenderime”, por ka edhe një lojë me fjalë me shqiptimin lokal të Mercedes /Meərsidɪs /. Hassan, i cili si shumë shoferë taksish është një bashkëbisedues shumë i mirë, e thotë këtë duke mbledhur buzët, duke ngritur mjekrën dhe duke ngushtuar sytë e tij të errët sikur të shikonte në dritë të ndritshme. Ai pastaj nxjerr "r" duke tërhequr fytyrën e tij të kalitur në një buzëqeshje, duke kërcitur nëpër rrokjen tjetër dhe duke nxitur tingullin "s" përfundimtar përmes dhëmbëve të mbyllur. Gjatë gjithë kohës duke tundur kokën dhe duke ngritur duart në lavdërim. Është një performancë.

Le Grand Taxi

Le Grand Taxi është një mënyrë e njohur e transportit në Essaouira

Për të kuptuar ndikimin e kësaj skeme në shkallë kombëtare, është e rëndësishme të kuptoni rolin më të gjerë të taksive në Marok. Në një vend me 36 milion njerëz, ka vetëm 2.8 milion makina të regjistruara: pra vetëm një makinë për 11 marokenë. Për ta vënë këtë në perspektivë, Spanja aty pranë, e cila ka një popullsi prej afërsisht 10 milion më shumë, ka më shumë se 24 milion automjete në rrugë. Dhe pa hekurudhë ose autobus që ofron një zgjidhje të zhvilluar mirë ose të përballueshme për masat, Grand Taxis janë zgjidhja kryesore e transportit në distanca të gjata.

"Le Grand Taxi është shtylla kurrizore e Marokut," thotë Mesfar, duke theksuar me krenari rolin thelbësor që ai dhe bashkëpunëtorët e tij japin.

"Transporti publik është pranë inekzistencës, ka vetëm një linjë treni dhe kjo është në veri. Nëse dëshironi të shkoni në një qytet tjetër mund të merrni autobusin, por nisjet janë të parregullta, ka aksidente të shpeshta dhe është shumë i ngadalshëm dhe ju çon vetëm në qytetet e mëdha. Kjo është arsyeja pse njerëzve u pëlqen të marrin taksi”. Popullariteti i tyre nuk mund të debatohet në Essaouira. Që në orët e vogla të mëngjesit, shikon shoferë që parkojnë makinat, njerëzit që mblidhen në grupe të vogla, duke pritur për nëj udhëtim.

 Një sistem shumëngjyrësh

Place des Grand Taxis është më shumë se një gradë e thjeshtë taksie: është një qendër kryesore transporti, dhe secili qytet në vend ka një të tillë. Një polic rrugor qëndron në pika kyqe ku drejton gjithë trafikun.

Udhëtarët që shkojnë në një qytet të caktuar në veri futen në një taksi, ata që shkojnë në jug në një tjetër dhe kështu me radhë. Pastaj, kur të zënë të gjitha vendet në një makinë, ajo mund të largohet në udhëtimin e saj. Në përgjithësi, sa më larg destinacionit, aq më herët nisja pasi shumica e shoferëve duan të kthehen në bazën e tyre të shtëpisë çdo natë pavarësisht se udhëtojnë më shumë se 1.000 km në ditë, por kjo nuk është gjithmonë e mundur.

“Çdo qytet në Marok ka skemën e vet të ngjyrave të taksive që e bën të lehtë për tu dalluar dhe këtu në Essaouira është njësoj si anijet tona të peshkimit: blu qielli. Një ngjyrë krenare që dikur na bëri të pasur", thotë taksisti.

Në Essaouria, kjo hije unike e kaltër fillimisht erdhi nga guaska deti të thërrmuara, dhe pothuajse gjithçka në qytet është pikturuar me të, nga karrocat e deri te dyert e para të njerëzve, madje edhe taksitë e vogla. Kjo pikë e fundit është e pazakontë pasi shumica e qyteteve të tjera marokene zgjodhën ngjyra të ndryshme për të dalluar Petit Taxis, të cilat janë makina më të vogla që lejohen të marrin vetëm një maksimumi prej dy pasagjerësh në udhëtime shumë më të shkurtra brenda perimetrit urban.

Mercedes në Marok

Marrëdhënia e dashurisë midis markës gjermane dhe mbretërisë së Afrikës së Veriut daton në ditët më të hershme të automobilit. Në 1892, Sulltani maroken Hassan 1 bleu makinën e parë të prodhuar ndonjëherë nga Daimler (kompania që zotëron Mercedes-Benz) dhe ky miratim mbretëror ka vazhduar gjatë historisë. Mbreti aktual Mohammed VI ende përdor një Mercedes Benz 600 unik, të trashëguar nga babai i tij, për funksione shtetërore.

Lidhja e dashurisë midis Mercedes dhe Marokut daton në ditët më të hershme të automobilit

"Makinat Mercedes, si yjet e përshkruar në kapakun e tyre, kanë qenë gjithmonë gjëra që marokenët i kanë parë dhe admiruar," thotë Mesfar. "Por ata nuk ishin gjithmonë taksitë e mëdha. Në vitet 1960 dhe 1970, ne drejtonim makina të vjetra amerikane, por më pas në vitet 1980 Mercedes filloi të merrte kontrollin."

Në të vërtetë, taksistët marokenë thjesht filluan të kapin atë që kishin kuptuar pronarët e taksive në Europë: Mercedes -et me naftë u ndërtuan për të kaluar. Mercedes Ë114 i Mesfar "Stroke 8" ishte një ndryshues i lojës për prodhuesin në Stuttgart dhe 1.9 milion u larguan nga linja gjatë tetë viteve të prodhimit të tij. Pasardhësi i tij, Ë123, u shfaq në 1976 dhe në nëntë vitet që pasuan, 2.9 milion nga këto makina u prodhuan gjithashtu.

Dhe Mercedes-Benz me kilometrazhin më të lartë të njohur ndonjëherë është një taksi Mercedes Ë123 240D e vitit 1976 në pronësi në Greqi nga një shofer taksie. Ajo ka përshkuar një total prej 2.85 milion kilometrash - afërsisht ekuivalente me vozitjen drejt Hënës dhe mbrapa gjashtë herë.

Pluhuri i botës

Në vitet 1970 dhe '80, mosha mesatare e makinave në Europë ishte më pak se shtatë vjeçare. Kështu miliona Mercedes të fuqishëm dhe të besueshëm u zëvendësuan shpejt me makina më të reja nga pronarët e tyre dhe u shitën në tregun e makinave të përdorura. Së fundi, kur u konsideruan shumë të vjetra për blerësit europianë, ata u morën me tarifa të zbritura nga eksportuesit dhe u dërguan në vendet në zhvillim, me Afrikën që ishte destinacioni i preferuar.

Në vitin 2000, më shumë se 70% e të gjitha makinave të importuara në Marok ishin më shumë se pesë vjeçare, përfshirë shumë Mercedes të vjetër, të cilët kanë gëzuar jetëgjatësi të jashtëzakonshme falë mekanikës së tyre të fortë, kërkesave të thjeshta të mirëmbajtjes dhe një bollëku të pjesëve rezervë të ruajtura. Është vlerësuar se 35,000 Ë123 240D vetëm ishin ende në rrugët marokene në 2011, më shumë se 30 vjet pasi makina e fundit doli nga linjat e prodhimit.

"Ato janë bërë prej çeliku me cilësi të mirë," thotë Mesfar, duke shpjeguar qëndrueshmërinë e tyre në rrugët e këqija marokene. "Edhe kur gjërat prishen, gjithmonë ekziston një mënyrë për t'i rregulluar ato. Shoferët e taksive kanë shumë truke për të shkuar në shtëpi çfarëdo që të ndodhë. Ju madje mund të vozisni mbi një bosht të thyer: gjithçka që duhet të bëni është të mbushni bagazhin me gurë. Pesha shtesë në boshtin e pasëm i stabilizon gjërat kështu që ju mund ta mbani makinën në rrugë. "

Pastrimi i ajrit

E keqja e kësaj jetëgjatësie është se ndërsa shoferët europianë kanë shijuar shumë breza automjetesh më të pastra dhe më efikase; Marokët kanë vuajtur nga ndotja gjithnjë e më e keqe e ajrit. Sipas Institutit të Barcelonës për Shëndetin Global, vdekshmëria për shkak të ndotjes së ajrit në vend është rritur me 50% që nga viti 1997. Emetimet e automjeteve janë burimi më i rëndësishëm i ndotjes së ajrit në qendrat urbane marokene, duke zënë gati 60% të totalit.

Në përgjigje, qeveria marokene ka marrë një sërë masash për të përmirësuar problemet. Në vitin 2010, ata ndaluan importin e të gjitha makinave më të vjetra se pesë vjet, si dhe rritjen e taksave tatimore për shitjen e automjeteve të dorës së dytë. Pastaj, në vitin 2014, ata sollën skemën e parë të stimulimit të parave të drejtuara drejt shoferëve të Grand Taxi.

Në vitin 2010, qeveria marokene ndaloi importimin e të gjitha makinave më të vjetra se pesë vjet

Deri më tani, Mesfar nuk është i bindur dhe as shumë nga kolegët e tij nëse shikoni të dhënat zyrtare. Skema pa nivele të dobëta të marrjes në fillimin e saj dhe është zgjeruar disa herë për objektivat ambicioze të munguara të rinovimit të makinave të vjetra që nga ajo kohë.

Kritikët tregojnë se qeveria ka motive të tjera për subvencionimin e blerjeve të makinave të reja. Në të vërtetë, vitet e fundit, vendi ka investuar shumë për të zhvilluar objekte të gjera të prodhimit të automobilave.

Prodhuar në Marok

Mbretëria e Afrikës së Veriut do të bëhet një nga lojtarët më të mëdhenj në botë në sektorin e automobilave, me industrinë e saj të makinave që pritet të ketë vlerë afërsisht 10 miliardë paund brenda pesë viteve të ardhshme. Që nga viti 2019, automjetet dhe pjesët përfaqësonin gati 30% të eksporteve të vendit, dhe tashmë një në pesë importe makinash të reja në Europë vjen nga Maroku.

Prodhuesi francez Renault është i lidhur historikisht me territorin dhe përfiton nga mbështetja nga qeveria marokene, duke operuar dy fabrika në veri të vendit. Prodhimi në këto vende përfshin Dacia Lodgy me shtatë vende, e cila tani është taksia më e blerë në vend, që përfaqëson një në çdo dy shitje të reja.

Pavarësisht nga e gjithë kjo, tani për tani, sa i përket Mesfarit, do të duhen më shumë se disa mijëra diramë dhe një makinë e re me shkëlqim për të bërë shoferin veteran të ndryshojë rrugë.

Sipas Hassan Mesfar, drejtimi i taksive nuk do të ishte e njëjta punë pa Mercedesin e tij

"Unë jam shumë i vjetër për çdo gjë të re gjithsesi," thotë ai. "Do të dal në pension brenda disa vitesh kështu që do të ishte humbje parash për tu përmirësuar. Unë gjithashtu nuk mendoj se klientët e mi do ta donin atë dhe për mua, nuk do të ishte e njëjta punë pa Mercedesin tim. Kam udhëtuar me të deri tani, kam përjetuar kaq shumë gjëra dhe kam qenë në aventura të paharrueshme me të, është e drejtë që ne të arrijmë në fund të rrugës së bashku".


Copyright © Gazeta “Si”


Më Shumë