Kinema

‘Makina e imazheve nga Alfredo C.’, kineasti Roland Sejko denoncon delirin e propagandës

Nga Gazeta Si - Një reflektim plot pasion mbi përgjegjësinë e regjisorit. “Makina e imazheve nga Alfredo C.”, e autorit shqiptar Roland Sejko, është një film dokumentar i prodhuar dhe shpërndarë nga Istituto Luce-Cinecittà, i vlerësuar me Shiritin e Argjendtë 2022, i cili tregon këndvështrimin e një operatori italian. Një njeri që donte dhe urrente dy vende: Italinë dhe Shqipërinë, midis viteve 1939 dhe 1950. Filmi, i cili tregon historinë e Alfredo Cecchettit, u pranua në ‘Orizzonti Extra Competition’ të Festivalit të 78-të të Filmit në Venecia të Venecias 2021. Historia nis gjatë pushtimit italian të Shqipërisë më 7 prill 1939.

Shumë kolonë italianë shpërngulen në vend. Kur Gjermania merr kontrollin e territorit shqiptar (8 shtator 1943) ushtarët ikin në male dhe italianët detyrohen të punojnë për gjermanët. Më në fund, me çlirimin (28 nëntor 1944), regjimi komunist arrestoi disa bashkatdhetarë, përfshirë operatorin e filmit të Istituto Luce (të luajtur nga aktori roman 68-vjeçar Pietro De Silva). Në fillim të vitit 1945, në Shqipëri u arrestuan 27 mijë italianë, mes tyre veteranë dhe civilë. Alfredo C. është një prej tyre. Sejko e vë në skenë dhe e bën të lëvizë brenda një magazine filmash. Këtu ai rivendos një lëvizje të vjetër të ngadaltë, rimonton një projektor dhe fjalë për fjalë nxjerr në dritë imazhet e çmuara të mbledhura midis viteve 1939 dhe 1943.

Kineasti Roland Sejko

Siç thekson François Truffaut në librin e tij “Kënaqësia e syve”, “të jesh regjisor do të thotë të marrësh vendime nga mëngjesi në mbrëmje, para xhirimeve, gjatë xhirimeve dhe pas xhirimeve. Sa më shumë që këto vendime të mbulojnë gamën e krijimit (d.m.th. nga shkrimi i skenarit deri te puna në tavolinën e montazhit), aq më shumë filmi do të ketë një aspekt të kontrolluar dhe personal”. Për këto arsye, makina e imazhit të Alfredo C. përfaqëson një mundësi për të analizuar qartë profesionin e kinemasë.

Regjisori 54-vjeçar Roland Sejko u diplomua në vitin 1990 në Fakultetin e Historisë dhe Filologjisë në Tiranë. Që nga viti 1991 jeton në Romë dhe që nga viti 1995 ka punuar në Istituto Luce-Cinecittà, ku aktualisht është drejtor i redaksisë së arkivit historik “Luce”. Ai shkruan dhe drejton disa dokumentarë, të cilët karakterizohen nga ripërdorimi i kinemasë arkivore. Në vitin 2013 fitoi çmimin David di Donatello me dokumentarin Anija - La nave, i cili tregon për emigracionin e shqiptarëve në Itali, pas rënies së regjimit komunist në vitin 1990 dhe gjatë anarkisë shqiptare të vitit 1997. Më pas ai drejtoi dokumentarët “Pritja” (2015) dhe “Si ta fitoni luftën” (2018). Ai është kurator artistik dhe autor i filmave të ekspozitave të shumta të Istituto Luce-Cinecittà. Ai është një nga kuratoret e Miac, Muzeu Italian i Kinemasë dhe Audiovizualit në Cinecittà.

'Makina e imazheve nga Alfredo C.' u vlerësua në kategorinë e filmit dokumentar. Le të fillojmë me këtë përkufizim.

Dokufilmi është një formë e historisë kinematografike, e cila ripërpunon dhe ndërthur fiksionin dhe dokumentacionin. Por ne jemi ende në prani të një dokumentari. Një zhanër i vërtetë, i cili është i pavarur nga konventat. Që nga vitet 1920, dokumentari është bërë forma më e fuqishme narrative në kinema. Një fakt është i sigurt: dokumentari lejon më shumë liri sesa një film imagjinar.

Si lindi ky film? Struktura narrative fillon me pushtimin italian të Shqipërisë.

Filmi ka lindur si një kërkim mbi italianët në Shqipëri. Më pas, duke kryer kërkime të mëtejshme në Arkivin Qendror të Tiranës, doli në pah kjo figurë e kinematografisë Alfredo Cecchetti. Ishte një mundësi për të folur për dy vendet: Italinë dhe Shqipërinë. Kështu lindi një film i karakterizuar nga një formë rrethore e historisë. Një vepër e bazuar në një lak narrativ që ndjek mekanizmin e kujtesës.

Gjatë kërkimeve të gjata në arkivat e letrës italiane dhe shqiptare, u përpoqa të gjeja një çelës të historisë. Dhe, siç ndodh shpesh, erdhi rastësisht, kur midis listave dhe dokumenteve të ndryshme që ruheshin në Arkivin Qendror të Shqipërisë, në një dokument riatdhesimi, vura re një emër që dija: ishte ai i operatorit të Instituto Luce në Shqipëri. Alfredo Cecchetti nuk është një emër i rëndësishëm ndër kineastët e Luces, ai shfaqet vetëm në dokumentet e selisë së Instituto Luce në Tiranë dhe në Romë, si dhe në kreditet e dokumentarëve të xhiruar gjatë fashizmit në Tiranë. Tani emrin e tij, me shumë firma, e gjeta në një dokument drejtuar Ministrisë së Shtypit, Propagandës dhe Kulturës Popullore të Qeverisë Demokratike të Shqipërisë. “I nënshkruari Alfredo Cecchetti, operator fotokinematografik pranë kësaj ministrie, kërkon të merret nga detyra për të mundësuar riatdhesimin në Itali për arsye familjare”.

Bëmat e italianëve në Shqipëri thuajse nuk dihen.

Historia e italianëve të mbajtur në Shqipëri pas përfundimit të luftës dhe ardhjes së regjimit komunist pothuajse është harruar. Është mbuluar nga orteku i ngjarjeve që ka pushtuar qindra mijëra italianë në vende të tjera. Këta janë mijëra njerëz që, pavarësisht vetvetes, janë bërë copa shkëmbimi në një lojë pushteti të regjimit të ri me Italinë për njohjen e Shqipërisë, për dëmshpërblimet e luftës dhe për rindërtimin e vendit.

Filmi është një “lojë pasqyrash” me regji të një regjisori shqiptar që jeton në Itali. Dhe tregon këndvështrimin e një operatori italian që jetonte në Shqipëri.

Po, ka një lloj spekulimi midis ngjarjeve të Cecchettit dhe historisë sime. Aq sa disa kritikë e kanë përcaktuar filmin ‘Historia e Roland S.’ Njeriu me kamerën e të dy regjimeve ishte dëshmitar për të treguar përmes imazheve një histori që ka rënë në harresë, një histori e shkruar në film e cila, si kujtesa rrezikon të zbehet.

Bëhet fjalë për dy diktatorë: kreu i fashizmit, Benito Mussolini (midis Mbretërisë së Italisë dhe Republikës Sociale Italiane ai qëndroi në pushtet për gati 23 vjet) është inkuadruar dhe përmendur disa herë në film, si dhe kreu i komunizmit në Shqipëri, Enver Hoxha, në pushtet për afro dyzet e një vjet.

Ato përfaqësojnë dy imazhe të kundërta dhe simetrike të fuqisë. Sepse diktatorët, të çdo tendence politike, kultivojnë kultin e personalitetit. Një formë e idhujtarisë shoqërore që rrit pagabueshmërinë e liderit.

I juaji është një film që denoncon delirin e propagandës. “Kinematografia është arma më e fortë”, shkruhet në një imazh impozant që riprodhon Benito Musolinin në një nga paradat e shumta të filmuara nga operatori Alfredo C.

Pohimi i Musolinit është në fakt një moto që Lenini e kishte shprehur dhjetë vjet para Duçes. Filmi tregon se si kinemaja propagandistike është e interesuar të lëvizë duke përdorur të njëjtat metoda.

Një shembull i manipulimit të treguar në film është kalimi i dyfishtë i anijeve që Musolini i tregon Adolf Hitlerit, gjatë vizitës së diktatorit gjerman në Napoli.

Sigurisht. Regjimet gjithmonë përpiqen të manipulojnë realitetin. Qëllimi i tyre është ta rikrijojnë atë. Ato janë një shembull dramatik i konceptit të lajmeve të rreme.

Duke punuar në Instituto Luce, përballesh përditë me një trashëgimi të jashtëzakonshme historiko-memoriale.

Kjo histori nuk mund të tregohej pa ato depozita të pafundme kujtese që janë arkivat kinematografike. Para së gjithash, Archivio Storico Luce ku kam fatin të punoj dhe ku kam mundur të kryej kërkime mbi materiale të jashtëzakonshme, disa prej të cilave janë të pabotuara. Arkivi i filmit të Shqipërisë, i cili ruan me kujdes kujtesën vizuale të vendit, ka pasur të njëjtën rëndësi në ndërtimin e palës shqiptare, ashtu si kërkimet në arkiva të tjera nga Londra në Moskë i kanë shtuar metra të tjerë të çmuar filmit.

Çfarë u bë me Alfredo C.?

Gjurmët e Alfredo Cecchettit humbasin pas kthimit të tij në Itali. Italianët e ndaluar në Shqipëri i riatdhesuan pothuajse të gjithë, me faza, deri në vitin 1950. Disa nga italianët qëndruan në burgje ose në shërbim të regjimit komunist deri në fillim të viteve 1960. Të tjerëve iu desh të prisnin fundin e komunizmit, në vitin 1991, për të përqafuar sërish të dashurit e tyre. Shumë nuk kanë dëgjuar asgjë më shumë.

Ju keni fituar një David di Donatello për “Anija” dhe një Shirit të Argjendtë për “Makina e imazheve të Alfredo C. A ndihmojnë çmimet prodhimin dhe shpërndarjen e “kinemasë së realitetit”?

Çmimet ndihmojnë shikueshmërinë e filmit dhe përfaqësojnë një njohje të rëndësishme. Ato sigurisht që janë të dobishme për të vazhduar punën me entuziazëm më të madh.

Cili është procesi i shkrimit të kinemasë suaj?

Kinemaja ime është frymëzuar nga imazhet e arkivit. Kështu që historitë e mia bazohen gjithmonë në një imazh. Është një proces krijues që përfshin rishikimin e imazheve. Çdo dokumentar ka një formë të ndryshme shkrimi, që nis gjithmonë nga sekuencat e repertorit. Nga kjo vjen e gjitha. Më pas, shkrimi vazhdon deri në redaktim. Tabela e shkrimit është postproduksioni.

Kinemaja është art. Por lind, para së gjithash, si një fakt teknik. Lëvizja e ngadaltë përbëhet nga emra bombastikë si bobina lëvizëse, pasqyrë fokusimi, fanar.

Alfredo C., kur kthehet në Itali, sjell me vete një fanar të vogël, të përdorur gjatë montimit. Është një nderim për mediumin. Për fizikun e filmit. Është një objekt arkeologjik. Kjo është një punë gërmimi. Për këto arsye, Alfredo praktikisht jeton në këtë birucë. Një vend ku gjithçka është rrëzuar. Është e qartë se kjo është një metaforë e kujtesës së humbur që duhet rikuperuar.

“Makina e imazheve nga Alfredo C.” trajton një temë themelore në kinema: përgjegjësinë e kineastit.

Kushdo që të kthehet, kushdo që lëviz fiksimin e kamerës, merr përsipër një angazhim të rëndë. Të shtënat e një gjesti, një vështrimi, një lëvizjeje përfaqësojnë akte të përgjegjësisë ekstreme. Alfredo C., dëshmitar i fakteve historike dhe i ngjarjeve të ndryshme propagandistike politike të lidhura si me regjimin fashist, ashtu edhe me atë që vijon, komunist, bëhet çelësi kryesor për të reflektuar mbi kuptimin dhe përdorimin e imazheve: përgjegjësia e atyre që filmojnë dhe atyre që lexojnë. “T’i japësh lëvizje kornizës” për të rizbuluar kuptimet e saj është synimi që lëviz “Makina e imazheve”, e cila është në të njëjtën kohë edhe një dokument i historisë së kinemasë paradixhitale, megjithëse është specifike në inkuadrimin dhe rrëfimin e natyrës së saj analogjike, mekanike.

Marrë nga Opinione.it, përshtati në shqip Gazeta Si


Copyright © Gazeta “Si”


Më Shumë