Nafta ruse po vijon të gjejë rrugën e saj drejt blerësve në mbarë botën.
Ata që kalojnë ditët e tyre duke gjurmuar lëvizjen e saj nëpër oqeane po luftojnë për të gjetur saktësisht se kush e transporton atë.
Ndërsa sanksionet perëndimore kundër Rusisë janë përshkallëzuar për shkak të pushtimit të saj në Ukrainë, më shumë anije i janë bashkuar një flote ekzistuese të cisternave misterioze, të gatshme për të lehtësuar eksportet e naftës të Rusisë.
Individët e industrisë vlerësojnë madhësinë e asaj “flote hije” në afërsisht 600 anije, ose rreth 10% të numrit global të cisternave të mëdha. Dhe numrat vazhdojnë të rriten.
Kush zotëron dhe operon shumë nga këto anije mbetet një enigmë. Ndërsa tregtimi i naftës ruse u bë më kompleks gjatë vitit të kaluar, shumë transportues perëndimorë tërhoqën shërbimet e tyre. Lojtarë të rinj, të panjohur u futën, me kompani guaska në Dubai ose Hong Kong të përfshira në disa raste. Disa blenë varka nga evropianët, ndërsa të tjerë përgjuan anije të vjetra që përndryshe mund të kishin përfunduar në skrap.
Flota nën radar është rritur në rëndësi pasi Moska përpiqet të shmangë punën me transportuesit perëndimorë, dhe pasi klientët në Kinë dhe Indi zëvendësojnë ata në Europë, të cilëve tani u ndalohet blerja e naftës ruse në det dhe produkteve të rafinuara si nafta.
Dorëzimi për blerësit më të largët kërkon anije shtesë – dhe pronarë anijesh të gatshëm të përballen me kompleksitetin e shtuar dhe rrezikun ligjor, veçanërisht pasi Grupi i Shtatë vendeve vendosi kufizime çmimesh për naftën ruse.

Zgjerimi “i flotës në hije” nxjerr në pah ndryshimet dramatike që ka sjellë lufta e Rusisë në tregun global të naftës. Në përpjekjen e tij për të vazhduar veprimtarinë, eksportuesi i dytë më i madh në botë i naftës së papërpunuar ka riformuar modelet e tregtimit të dekadave të vjetra dhe ka ndarë në dysh sistemin energjetik të botës.
“Është flota që nuk bën asnjë biznes rus, dhe më pas është flota që bën pothuajse ekskluzivisht biznes rus,” tha Richard Matthews, kreu i kërkimit në EA Gibson, një ndërmjetës ndërkombëtar i anijeve. Vetëm disa anije, shtoi ai, po bëjnë “pak nga të dyja”.
“Anije gri” dhe “anije të errëta”
Ndërsa Evropa e ka hequr veten nga energjia ruse, blerësit në Azi kanë ndërprerë marrëveshjet. Kina rriti importet e naftës ruse në 1.9 milionë fuçi në ditë mesatarisht në vitin 2022, 19% më shumë nga viti 2021, sipas Agjencisë Ndërkombëtare të Energjisë. India rriti blerjet edhe më shumë, duke shënuar një rritje prej 800% në një mesatare prej 900.000 fuçi në ditë.
Eksportet e naftës ruse në Kinë dhe Indi arritën të dyja nivelet rekord në janar pasi ndalimi i Evropës për naftën ruse në det hyri në fuqi, sipas Kpler, një kompani të dhënash dhe analitike. Eksportet drejt Turqisë, një tjetër klient kryesor, gjithashtu vazhduan me shpejtësi. (Ndalimi i produkteve të naftës së rafinuar nuk filloi deri në shkurt.)

Plotësimi i këtyre porosive kërkon varka të përshtatshme për udhëtimin. Flota kombëtare ruse nuk ka mjaftueshëm anije. Këtu hyn “flota hije”.
Matthew Wright, analist i lartë i mallrave në Kpler, i rendit varkat që lëvizin naftën ruse në dy kategori: “anije gri” dhe “anije të errëta”.
Anijet gri janë shitur që nga pushtimi – kryesisht nga pronarë në Evropë të firmave në Lindjen e Mesme dhe Azi që nuk ishin aktive më parë në tregun e cisternave. Anijet e errëta, nga ana tjetër, janë veteranë të fushatave të Iranit dhe Venezuelës për të shmangur sanksionet perëndimore që kohët e fundit kanë kaluar në transportimin e naftës së papërpunuar ruse.
Ndërsa vendet perëndimore kanë ndaluar shumicën e importeve të naftës ruse, nuk ka asnjë rregull që i pengon anijet perëndimore t’u dorëzojnë blerësve si Kina dhe India, ose të ofrojnë shërbime të tilla si sigurimet – për sa kohë që respektohen kufijtë e çmimeve të G7. Anijet me pronarë evropianë përbënin 36% të tregtisë së papërpunuar ruse në janar, sipas Kpler.
Por rreziqet ligjore dhe reputacionin e dështimit në përputhje me kufijtë e çmimeve janë të mëdha. Në të njëjtën kohë, Rusia është e etur të ndalojë së punuari me transportuesit perëndimorë. Kjo ka çuar në zhvillimin e një grupi të ri, përbërja e të cilit është më e zymtë – dhe historia më e kontrolluar.
“Flota e errët që ka transportuar naftën venezueliane dhe iraniane në nivel global është diçka që ne të gjithë prisnim të rritej”, tha Janiv Shah, analist i lartë në Rystad Energy, një konsulencë.
Një arsye: Dërgimi i naftës ruse në udhëtime më të gjata në Kinë ose Indi është më pak efikas sesa dërgimi i saj në vendet e afërta si Finlanda. Rusia tani ka nevojë për katër herë më shumë kapacitet transporti për naftën e saj të papërpunuar sesa para pushtimit, sipas EA Gibson.
Si rezultat, vlerësohet se 25 deri në 35 anije shiten në muaj në “flotën hije”, sipas një drejtuesi tjetër të lartë në një firmë tregtare nafte. Global Witness, një organizatë jofitimprurëse, vlerëson se një e katërta e shitjeve të cisternave të naftës midis fundit të shkurtit 2022 dhe janarit të këtij viti përfshinin blerës të panjohur, afërsisht dyfishi i përqindjes së vitit të kaluar.
Kërkesa mund të rritet në muajt e ardhshëm nëse Kina ka nevojë për më shumë karburant për të fuqizuar rimëkëmbjen e saj ekonomike.
Pyetje dhe rreziqe
Nëse një përqindje më e madhe e flotës globale po përdoret për naftën ruse dhe produktet e naftës, kjo e konsumon kapacitetin, duke rritur kostot për të gjithë tregtarët e naftës.
“Ka pasur një rritje masive të joefikasitetit në mënyrën se si funksionon tregu i cisternave,” tha Wright nga Kpler.
Ka gjithashtu pyetje se kush drejton përfundimisht “flotën hije”. Disa dyshojnë se një pjesë e kompanive guackë që janë krijuar kanë lidhje me “shtetin rus ose disa lojtarë të lidhur politikisht”, sipas Sergey Vakulenko, një ish-ekzekutiv në një kompani ruse nafte, tani studiues jorezident në Carnegie Endowment for International Peace.
“Gjasat që të ketë një aksident të madh po rriten nga dita në ditë.”
Bashkimi Evropian vendosi sanksione ndaj Sun Ship Management, një degë e Sovcomflot, kompania më e madhe ruse e transportit.
BE tha se firma me bazë në Dubai, e regjistruar një dekadë më parë, kishte “operuar si një nga kompanitë kryesore që menaxhon dhe operon transportin detar të naftës ruse” dhe se “Federata Ruse është përfituesi përfundimtar” i operacioneve të saj të biznesit.
Për më tepër, ekspertët kanë thënë se “flota hije” mund të jetë duke lehtësuar aftësinë e Rusisë për të shmangur sanksionet ose për të shitur naftën e saj mbi kufirin e çmimit. Gjithashtu po e bën më të vështirë të dallosh saktësisht se sa po shiten fuçitë e Rusisë. Ekspertët duke përfshirë Vakulenkon kanë gjetur prova në të dhënat doganore se Urals, pikë referimi e vendit, po shitet për shumë më tepër në portet kryesore sesa tregojnë çmimet zyrtare.
Siguria është gjithashtu një shqetësim. Flota e errët besohet të ketë një kontigjent të madh anijesh më të vjetra se 15 vjet, mosha në të cilën kompanitë kryesore të naftës zakonisht do t’i tërhiqnin ato për shkak të konsumit. Tani, më shumë nga këto varka po bëjnë udhëtime në të gjithë globin.
“Ju keni të gjitha këto anije të vjetra që ndoshta nuk po mirëmbahen në standardin që duhet të jenë,” tha Mattheës nga EA Gibson.
“Mundësia që të ketë derdhje ose aksident të madh po rritet nga dita në ditë ndërsa kjo flotë zgjerohet.”
Burimi: CNN Business/ Përshtati: Gazeta Si
Copyright © Gazeta “Si”
Të gjitha të drejtat e këtij materiali janë pronë ekskluzive dhe e patjetërsueshme e Gazetës “Si”, sipas Ligjit Nr.35/2016 “Për të drejtat e autorit dhe të drejtat e tjera të lidhura me to”. Ndalohet kategorikisht kopjimi, publikimi, shpërndarja, tjetërsimi etj, pa autorizimin e Gazetës “Si”, në të kundërt çdo shkelës do mbajë përgjegjësi sipas nenit 179 të Ligjit 35/2016.




