Nga Virginia Heffernan* – Pikërisht 40 vjet më parë, Faith Popcorn, një nga njerëzit e parë që e modeloi veten si një futuriste, shpiku një kuptim të ri për fjalën “fshikëzim”. Ajo e përdori atë për të përshkruar ambientin e kërkuar nga periferitë e viteve 1980, ndërsa ata u zhytën në kanapetë e tyre me madhësi rinoqeronti përpara TV-ve të tyre, me madhësi rinoqeronti. Në tregimet e Popcorn, droga dhe vallëzimi i viteve 1970 i dhanë vend një argëtimi të ri prestigjioz: lodhjes. Fshikëzat e rraskapitur, të lodhur nga lëvizjet e diskotekës, u drejtuan për në strofkat e tyre.
Strofka u bë dhoma simbol e epokës. E pajisur me pajisje bronzi, llamba Tiffany me xham të lyer dhe dollapë lisi të integruar dhe shpesh, i fundosur si një banjë turke. Ata kolltukë lëkure të trashë, me kopsat dhe perçinat dhe krahët e përveshur Chesterfield, dukeshin disi të gjalla. Aranzhimi ishte projektuar për t’u mbështetur, me një të dashur ose shoqëri, këmbët lart në një tavolinë kafeje të ngarkuar me marsala pule dhe, siç e vishte dekada, urnat të mëdha Chardonnay-je.
Falë pandemisë aktuale, jemi përsëri në fshikëzim. Verën e kaluar familja ime bleu një shtëpi, së cilës ne i referohemi si “bunkeri” ynë. Bodrumi ynë është i pajisur me ramen të markës sonë dhe qumësht dhie pluhur, e vetmja që nuk prishet dhe mund të gjejmë në internet në lojën e mbijetesës.
Ashtu si të parët tanë të viteve 1980, ne jemi të rraskapitur. Por nuk ka asgjë të kushtueshme në shtëpinë tonë, ku ne të katërt (dy prej të cilëve janë fëmijë në shkollë) punojmë, studiojmë, hamë, shqetësohemi dhe flemë. Gjatë muajve, ne kemi pritur anëtarë të ndryshëm të familjes, të cilët pak a shumë karantinohen në një dhomë, para se t’u bashkohen tufës. Secili mysafir kërkon zonën e vet në kuzhinë, në mënyrë që ata të mund të kalojnë ditët e tyre duke shfletuar eBay, ose duke tregtuar bitcoin.
Një interier designer kohët e fundit vërejti se ndërsa dikur familjet ngjisnin një tavolinë në një dhomë gjumi dhe e quanin atë një zyrë shtëpie, tani ata shtrijnë rresht pas rreshti kabllo interneti, me shpejtësi të frikshme. Çdo dhomë tani është një zonë e papërcaktuar, përdorimi i së cilës mund të kalohet nga puna në kohën e lirë, në varësi të kohës së ditës. Rezultati i gjithë këtij improvizimi të dizajnit është një bashkim WeWork, ku tryezat, mikrovalët, skrivanitë, karikuesit e laptopëve, kanapetë modernistë të pakushtueshme, kopshtet e bimëve të brendshme dhe dyshekët jogës shtyten dhe përplasen.
Me një vështrim të shpejtë, fshikëzat si e jona mund të kalojnë për karrem Instagram-i. Në foto shihni dhoma ndjenje me mure të zbardhur, një a dy vazo me bimë të gjelbra (nga ato të afta të tolerojnë edhe neglizhencën malinje). Por nuk ka asgjë gazmore tek dhomat pandemike. Ato janë rrafshuar nga rrëmujat dhe kujtimet, si për të imponuar amnezi në lidhje me kohët e mëparshme. Në klimën aktuale, këto ambiente të brendshme duken antiseptike. Mes linjave të pastra, mobiliet minimaliste dhe qilimat e bardhë, spërkatjet me blu acid dhe portokalli neoni sugjerojnë një gëzim të sajuar. Tapiceritë e lëmuara dhe perdet voluminoze të dritareve, të strofkës së vjetër janë zhdukur prej kohësh.
Është një shkëputje e pastër nga trendet e fundit. Në vitin 2019, maksimalizmi ishte në modë – damask, stof dhe printe artzanale. Hapësirat e reja janë më pak William Morris dhe më shumë Clorox. Pas muajsh shfletimi të magjive të dizajnit, më në fund kuptova që, çoroditur, ata imitojnë vetë vendin që të gjithë po përpiqemi të shmangim: spitalin. Dizajni i epokës pandemike është modeluar si “i ajrosur”. Duket gjithashtu si një boshllëk.
Paqartësia është një shfaqje e ankthit tonë, me sa duket se mund të jemi në gjendje të zbulojmë virusin që del përpara për sa kohë që i mbajmë sipërfaqet tona të pastra. Ndërsa qëndrojmë në shtëpi në pritje të vaksinës, shtëpitë tona janë të mbushura me frikë. Në timen, kjo është më e dukshme nga dera, ku pirgje maskash mjekësore rrinë në një tabaka, që mund të ketë mbajtur një pasaportë ose buzëkuq në ditë më të lumtura.
Skajet e forta dhe arredimi i ftohtë njëngjyrësh i këtyre zonave të jetesës kanë provokuar një reagim kundërveprues në dhomat e gjumit të adoleshentëve tanë. Estetika daneze e higjienës, një përgjigje rehatie ndaj dimrit që mbizotëronte modelin disa vjet më parë, i ka lënë vendin diçkaje aq të qetë sa të kalojë në katatonike. Michelle Santiago Cortés, e cila shkruan për kulturën rinore për Refinery29, një faqe në internet, ka identifikuar një prirje që ajo e quan New Cosy. Ajo shpjegon se është e dashur për një brez që mund të njihet si Zoomers, në më shumë mënyra sesa një, nëse kjo gjë nuk lë pas. Zoomer në karantinë, sipas Santiago Cortés, heq dorë jo vetëm nga qëndrimet me miq potencialisht infektues, por edhe nga zonat komunale të shtëpisë që mund të ndajë me prindërit.
Ime bijë është pak a shumë ithtare e New Cosy. Ajo shpesh merr për nga shtrati i saj. Kolegji dhe shkolla e mesme janë tretur prej kohësh në ekrane. Një avull me aromë livandoje nga një shpërndarës vendoset rreth saj, ndërsa dhoma e saj shkëlqen në blu, të kuqe dhe rozë nga dritat që TikTok i ka bërë të detyrueshme në ndriçimin e adoleshentëve. Ajo dëgjon ose chillhop ose muzikë klasike. Asgjë nuk mund ta shqetësojë atë, aty, ndërsa fluturon midis FaceTime, mesazheve në grup dhe një raundi “Midis Nesh” në Nintendo Switch. Virusi është larg, shumë larg. Gjithçka është e butë dhe e ndriçuar këtu. Skajet e forta, hijet ogurzeza dhe viruset keqdashëse janë larg syve dhe larg mendjes. Në dhomën e vajzës sime, ne madje kemi ngritur një centro të bardhë makrami në mënyrë që, kur ajo të dalë nga shtrati, të mund të lërë pas Tokën tonë të pikëlluar.
Arkitektura dhe dizajni gjithmonë u janë përgjigjur sëmundjeve. Pandemia e gripit spanjoll të vitit 1918 krijoi radiatorin përvëlues të Nju Jorkut, një shqetësim i zhurmshëm që digjet duke u nxehur, sepse ishin krijuar për t’u përdorur me dritaret e hapura. Një shekull më parë Alvar Aalto, një dizajner finlandez dhe Richard Neutra, një arkitekt austro-amerikan, shkatërruan marrëzinë viktoriane dhe mbushën sallone me natyrë, dritë dhe ajër me shpresën për të mbajtur larg tuberkulozin. Ata u ndikuan drejtpërdrejt nga dizajni i sanatoriumit. “Portikët e kurimit”, në të cilat konsumatorët lëkundeshin nën batanije ndërsa flladi u pastronte mushkëritë, janë paraardhësit e shoqërimit tonë profilaktik në stolat e parkut.
Ankthi për kontaktin me të tjerët nuk mund të mbahet jashtë katër mureve. Anëtarët individualë të një shtëpie që “mbështillen së bashku” në frazën futuriste, gjithashtu dëshirojnë izolimin. Çdo i rritur që punon nga shtëpia dhe çdo student në distancë tani ka nevojë për një vend për Zoom-in. Dizajni i ri i brendshëm duhet t’i mbajë anëtarët e familjes si produktivë, ashtu edhe të ndarë. Vajza ime mund të tërhiqet në dhomën e saj të gjumit. Në dhomën e ndenjes, ku një taketuke dhe një tryezë kafeje shërbejnë si shkrimore, unë dhe partneri im i kthejmë shpinën njëri-tjetrit kur kemi nevojë për privatësi dhe përdorim shtyllat kurrizore si ndarës të dhomëzave.
Për ata që ndodhen në lagje të mbyllura që nuk kanë një dhomë të lirë, ka gjithmonë kufje. Në “Moby-Dick”, Ishmael, i ftohtë dhe i ekspozuar ndërsa skanon detin për balenat në Pequod, mendohet: “Ju nuk mund të vendosni një raft ose sirtar në trupi dhe as mund të bëni një dollap të përshtatshëm nga portmantoja. “Dukshëm e vërtetë, por pamundësia nuk i ndalon punonjësit nga shtëpia të përpiqen të ndërtojnë grila për kafkat e tyre. Kufjet që anulojnë zhurmën ju lejojnë të ktheni kokën në një dhomë të papërshkueshme nga zëri.
Kjo mund ta çojë fshikëzimin në një ekstrem, por pak shpresë ka që në fund të dalin flutura.Në karantinë ne jemi tërhequr pas në krizalida, të mbërthyer në pizhame dhe kosha. Jeta jonë kulturore pothuajse është shuar. Pikat kryesore të dizajnit të vitit të kaluar paraqesin dhoma të bardha me pak libra ose piktura; askush nuk ka bileta për shfaqje ose koncerte gati. Në vend të tyre janë mbeturinat e kujdesit për veten – instrumente për ushtrime të butë që kutërbojnë azil. Ka biçikleta të palëvizshme dhe jastëkë meditimi. Zonat janë të demarkuara për karrocerinë geriatrike, i cili të paktën i mban shpirtrat lart.
Ndërsa koronavirusi vazhdon ta bëjë shtëpinë në trupat njerëzorë, ata që ikin prej tij janë tërhequr në klinikat e patëmeta, të rrethuara nga kështjellat në re. Ky sezon i errët do të jetë i gjatë, por nuk mund të zgjasë përgjithmonë. Një ditë ne do të rimarrim zyrat tona, lokalet, klasat tona. Atëherë do të na duhen dizajne krejtësisht të ndryshme. Ndoshta maksimalizmi do të bëjë një kthim. Ne do të blejmë përsëri llambat Tiffany, me xhamin e tyre me ngjyra Art Nouveau, që duket i butë dhe i pastër. Deri atëherë nuk do të duam t’ia dimë: mbushur me vaksinimet tona, do të jemi kalorës për papastërtitë. Më në fund do t’i hedhim maskat dhe do të kthehemi te disko. /*1984, The Economist. Përktheu: Gazeta “Si”.
Copyright © Gazeta “Si”
Të gjitha të drejtat e këtij materiali janë pronë ekskluzive dhe e patjetërsueshme e Gazetës “Si”, sipas Ligjit Nr.35/2016 “Për të drejtat e autorit dhe të drejtat e tjera të lidhura me to”. Ndalohet kategorikisht kopjimi, publikimi, shpërndarja, tjetërsimi etj, pa autorizimin e Gazetës “Si”, në të kundërt çdo shkelës do mbajë përgjegjësi sipas nenit 179 të Ligjit 35/2016.