Biznes

Disa pengesa që po kërcënojnë bizneset e energjisë së gjelbër

Një bum i madh i investimeve të gjelbra është në proces, por problemet e furnizimit janë të nënvlerësuara, shkruan The Economist.

Ndërsa ekonomia botërore po zgjohet, mungesat dhe rritjet e çmimeve po ndikojnë gjithçka, nga furnizimi me patate të skuqura tajvaneze te kostoja e një mëngjesi francez.

Por një lloj tjetër çështjeje meriton vëmendje të veçantë: problemet e furnizimit, të tilla si metalet e pakta që kërcënojnë të ngadalësojnë bumin e energjisë së gjelbër.

Kjo çështje rrezikon të bëhet një tipar i përsëritur i ekonomisë botërore për vitet që vijnë, sepse kalimi në një sistem më të pastër të energjisë është ende vetëm në fillimet e tij. Qeveritë duhet t'u përgjigjen këtyre sinjaleve të tregut, duke lehtësuar një bum të madh investimesh të sektorit privat gjatë dekadës së ardhshme që rrit kapacitetin. Nëse nuk e bëjnë këtë, ata kanë pak shanse të mbajnë premtimet e tyre për të arritur emetimet "zero-zero".

Shkencëtarët dhe aktivistët janë shqetësuar për ndryshimin e klimës për dekada. Kohët e fundit politikanët kanë treguar shenja më të mëdha të angazhimit: vendet që zënë mbi 70% të PBB-së botërore dhe gazrat serë tani kanë objektiva për emetimet neto-zero deri në vitin 2050.

Gjithashtu ka pasur një ndryshim dramatik në qëndrimin e biznesit. Investitorët po kërkojnë që firmat të ndryshojnë strategjinë, nxitur nga realiteti i ri që teknologjitë e pastra janë më konkurruese për kostot.

Gjigandët e epokës së karburanteve fosile, të tilla si Volkswagen dhe ExxonMobil, duhet të ndryshojnë planet e tyre të investimeve, ndërsa pionierët e energjisë së pastër po mbledhin shpejt shpenzimet e kapitalit. Orsted, një kampion i fermave të erës, planifikon një rritje prej 30% këtë vit; Tesla, një prodhues i makinave elektrike, një rritje prej 62%. Ndërkohë 178 miliardë dollarë hynë në fondet e investimeve me nuancë të gjelbër në tremujorin e parë të 2021.

Kjo zhvendosje e papritur në mënyrën e shpërndarjes së burimeve po shkakton strese dhe tensione ndërsa kërkesa rritet për materialet e papërpunuara.

Ne llogarisim që çmimi i një shporte me pesë minerale të përdorura në makinat elektrike dhe rrjetet e energjisë është rritur me 139% gjatë vitit të kaluar. Mungesat shtrihen në financa: ndërsa një masë parash shkund disa firma të energjisë së rinovueshme, vlerësimet janë shtrirë në një territor me flluska. Megjithëse pesha e industrisë së energjisë së rinovueshme në indekset e çmimeve të konsumit është akoma e vogël, disa financues kanë frikë se mungesat e furnizimit me vite mund të ushqejnë inflacionin më të lartë.

Për të qëndruar në rrugën e duhur për zero emetime, deri në vitin 2030 prodhimi vjetor i automjeteve elektrike duhet të jetë dhjetë herë më i lartë se sa ishte vitin e kaluar dhe numri i stacioneve të karikimit në rrugë 31 herë më i madh. Baza e instaluar e gjenerimit të energjisë së rinovueshme duhet të rritet trefish. Firmave globale të minierave mund t'u duhet të rrisin prodhimin vjetor të mineraleve kritike me 500%. Ndoshta 2% e tokës së Amerikës do të duhet të mbulohet me turbina dhe panele diellore.

E gjithë kjo do të kërkojë investime të mëdha: rreth 35 mijë trilionë dollarë gjatë dekadës së ardhshme, ekuivalente me një të tretën e aseteve të industrisë globale të menaxhimit të fondeve sot. Sistemi i pajisur më së miri për ta ofruar këtë është rrjeti i zinxhirëve ndërkufitar të furnizimit dhe tregjeve të kapitalit që ka revolucionarizuar botën që nga vitet 1990.

Megjithatë, edhe ky sistem po zhvlerësohet, me investime në energji që funksionojnë në rreth gjysmën e nivelit të kërkuar, dhe anuar drejt disa vendeve të pasura dhe Kinës. Pavarësisht rritjes së çmimeve të metaleve, për shembull, firmat minerare janë të kujdesshme për rritjen e furnizimit.

Arsyeja kryesore për mungesën e investimeve është se duhet shumë kohë për të aprovuar projektet dhe rreziku dhe kthimi i tyre i pritur janë ende shumë të paqartë. Qeveritë po i përkeqësojnë gjërat duke përdorur politikën e klimës si një mjet për objektiva të tjerë politikë.

Bashkimi Europian aspiron për autonomi strategjike në bateri dhe axhenda e tij e gjelbër drejton një pjesë të buxhetit të tij në zonat e privuara. Kina po konsideron kufijtë e çmimeve të brendshme për mallrat në planin e saj të ardhshëm pesë-vjeçar. Në mënyrë të ngjashme, plani i gjelbër i sapolindur i Presidentit Joe Biden paralajmëron më parë punët në sindikata dhe prodhuesit vendas. Kjo përzierje e qëllimeve të paqarta dhe proteksionizmit të butë pengon investimet e nevojshme.

Qeveritë duhet të jenë më kokëforta. Ekziston një rol vendimtar për një shtet aktivist në mbështetjen e ndërtimit të infrastrukturës kryesore, të tilla si linjat e transmetimit, dhe në kërkimin dhe në zhvillimin. Por përparësia dërrmuese duhet të jetë katalizimi i një rritjeje më të madhe të investimeve private, në dy mënyra.

Së pari, duke lehtësuar rregullat e planifikimit. Projekti mesatar global i minierave kërkon 16 vjet për të marrë aprovimin; projekti tipik i erës në Amerikë gjatë një dekade për të marrë miratime dhe leje qiraje, e cila është një arsye pse kapaciteti i saj i erës në det të hapur është më pak se 1% e Europës.

E përsosura është armiku i së mirës

Së dyti, qeveritë mund të ndihmojnë kompanitë dhe investitorët të merren me rreziqet. Ato mund të ofrojnë siguri në disa zona: për shembull, duke garantuar çmime minimale për prodhimin e energjisë. Qeveritë perëndimore gjithashtu kanë një detyrë të sigurojnë financim të lirë për të ngritur investimet në vendet e varfëra. Por çelësi është futja e çmimeve të karbonit që ngërthejnë sinjalet e tregut në miliona vendime të përditshme tregtare dhe u japin sipërmarrësve dhe investitorëve më shumë vizibilitet në një horizont afatgjatë.

Sot vetëm 22% e emetimeve të gazrave serrë në botë janë të mbuluara nga skemat e çmimeve dhe ato skema nuk janë të bashkuara. Pengesat e gjelbra janë një shenjë që dekarbonizimi përfundimisht po kalon nga të qenit një ide teorike në një realitet. Tani është e nevojshme një shtytje e fuqishme për të ndihmuar në realizimin e revolucionit.

Burimi: The Economist/Përshtati Gazeta SI


Copyright © Gazeta “Si”


Më Shumë