Ekspozite

Nga vjen arti?… Brenda shtëpive të artistëve dhe shkrimtarëve të shquar

Nëse shtëpitë tona pasqyrojnë personazhet tanë, atëherë shtëpia e një artisti ka të ngjarë të jetë veçanërisht intriguese.

Një libër i ri, “Jeta takon artin: Brenda shtëpive të njerëzve më kreativë të botës”, hap dyert për një koleksion të brendshëm që në një moment i kanë përkitur artistëve, skulptorëve, muzikantëve ose shkrimtarëve të famshëm.

Duke punuar nëpër botë, autori Sam Lubell zgjodhi 250 nga rezidencat më të paharrueshme që gjeti. Disa tani janë muzeume që përmbajnë vepra të artistëve që kanë jetuar dhe shpesh kanë punuar në to; të tjerat mund të përshkruhen më së miri si faltore.

Çfarë thonë të gjitha këto shtëpi për pronarët e tyre? Libri, me shumë pak përjashtime, është i mbushur me shtëpi luksoze, elegante dhe të dekoruara dhe të mobiluara shumë që ndoshta mbështesin imazhin e zakonshëm të artistit.

Lubell pranon: “Nëse nuk më pëlqente një vend, në përgjithësi e refuzoja”. Por do të ishte gabim të mendohej se, duke pasur parasysh temën, ky libër është një përmbledhje e shijeve të mira ose një bibël për dekoruesit. Edhe pse shumë dhoma janë kuruar shumë, zakonisht ka ende një ndjenjë personaliteti në to; një atmosferë e banorit, qoftë në pianot e vjetra, raftet e librave dhe tavolinat e shkrimit, qoftë në antiket dhe sendet personale të mbledhura.

“Mobilimet dhe efektet personale të një artisti mund të tregojnë historinë e tyre”, thotë kuratorja e National Trust, Lucy Porten.

Shtëpia e stilistit dhe arkitektit danez, Finn Juhl, ndihet ende çuditërisht moderne

Në rastin e vilës familjare të ndërtuar nga arkitekti Otto Wagner, efektet personale të pronarit të saj të fundit sigurisht që tregojnë një histori. Vila, e konsideruar si hapësira më e madhe e Art Nouveau në Vjenë, është sot e mbushur me vepra arti të papërshtatshme nga Ernst Fuchs, një themelues i shkollës së Realizmit Fantastik.

Historia thotë se si një djalë pa para, Fuchs e njihte shtëpinë dhe premtoi se një ditë do ta blinte për nënën e tij. Në vitin 1970, vila e atëhershme e braktisur duhej të prishej dhe Fuchs ishte në gjendje të përmbushte ëndrrën e tij. Ai e restauroi vilën në një hibrid stilesh dhe e mbushi me veprat e tij fantastike të artit. Tani quhet Muzeu Ernst Fuchs.

Vila familjare e ndërtuar nga arkitekti Otto Wagner tani është plot me vepra arti nga pronari i saj i mëvonshëm, Ernst Fuchs

Sado joshëse të supozohet se muzikantët dhe shkrimtarët dhe artistët e tjerë jo-vizualë janë përgjithësisht të pavetëdijshëm për shtëpinë e tyre, sepse kokat e tyre janë plot me gjëra më të larta, nuk është e mundur të bëhen përgjithësime për mënyrën se si jetojnë artistët.

Shtëpitë e Puçinit dhe Çajkovskit ishin të dyja faltore të rregulluara mirë, plot me antike të mrekullueshme ku ata mund të kompozonin në paqe, ndërsa legjenda e xhazit, Louis Armstrong, dëshironte vetëm të jetonte në një lagje të gjallë. Pavarësisht nga pasuria e madhe që grumbulloi, Armstrong zgjodhi të qëndronte në një zonë të klasës punëtore, ku ishin të përziera racat, në Queens, Nju Jork.

Mjeshtri flamand Rubens jetonte në një shtëpi me përmasa elegante në Antwerp

Një përgjithësim tjetër që dështon kur eksploroni faqet e “Life Meets Art” është se shtëpitë e piktorëve do të pasqyrojnë disi stilin e pikturave të tyre. Hidhini një sy habitatit të Peter Paul Rubens, vajrat e të cilit janë një emërtim për gratë epshore dhe ndonjëherë skena shqetësuese. Megjithatë, shtëpia e tij në Antwerp, Belgjikë, për të cilën ai hartoi planet, është e kufizuar.

Ndërsa shtëpia është shumë e ndryshuar, elementët bazë si portiku dhe pavijoni – bazuar në përmasat e Rilindjes italiane – mbeten pikërisht ashtu siç i projektoi Rubens.

Shtëpia e skulptorit Gustav Vigeland shfaq sërish një shije që duket diametralisht e kundërt me ato që Lubell i quan veprat “me entuziazëm” të krijuara nga norvegjezët dhe të cilat tani shfaqen në Vigeland Park në Oslo. Shtëpia dhe studioja e Vigeland ndodhet në një ndërtesë me tulla të kuqe, projektuar nga arkitekti Lorentz Ree, e cila u ndërtua nga pleqtë e qytetit në këmbim të zotimit të koleksionit të tij të artit.

Shtëpia e porositur e skulptorit Gustav Vigeland është në kontrast me artin e tij të bollshëm

Ndoshta të kishte një shtëpi të tijën duke mos ndjekur kurrë më parë dizajnin e brendshëm, Vigeland bëri një pamje rreth fytyrës dhe krijoi një seri vizatimesh të këndshme pastel të çdo artikulli të fundit të mobilieve, nga jastëkët te shandanët dhe llambat.

Shpirtrat me ngjyra

Dramaturgu dhe poeti gjerman, Friedrich von Schiller, vdiq vetëm tre vjet pasi më në fund bleu shtëpinë e tij. Në vitin 1802, në moshën 42-vjeçare, Shileri – një kolos i iluminizmit dhe një shkrimtar befasues modern – ishte zhvendosur me familjen e tij në një shtëpi të verdhë mustardë në Weimar, pranë mikut dhe bashkëpunëtorit të tij të mirë, Goethe. Është një shtëpi e bukur dykatëshe e një standardi çuditërisht të lartë për një shkrimtar të asaj periudhe.

Dramaturgu dhe poeti gjerman, Friedrich von Schiller, vdiq vetëm tre vjet pasi bleu shtëpinë e tij të qytetit në Weimar

Në hyrje të “Life Meets Art” mësojmë se Coco Chanel dikur tha se shtëpia është “një projeksion natyral i shpirtit”. Një shembull i mirë është Villa Santo Sospir në Saint-Jean-Cap-Ferrat afër Nice, ku Jean Cocteau jetonte. Ai përdori një gamë të kufizuar dhe i quajti skicat “tatuazhe”, dhe kështu shtëpia, tani një monument kombëtar, u bë e njohur si vila me tatuazhe. “Ne jemi përpjekur të mposhtim frymën e shkatërrimit që ka dominuar epokën tonë”, tha Cocteau. “Ne kemi dekoruar sipërfaqe që burrat ëndërrojnë t’i shkatërrojnë”.

Shtëpia në jug të Francës ku dikur jetonte artisti Jean Cocteau njihet si "Vila me tatuazhe"

Një shtëpi tjetër që projekton në mënyrë dramatike shpirtin shumëngjyrësh të pronarit të saj aristokratik është ajo e Lord Leighton, artistit dhe skulptorit viktorian i njohur për pikturën e tij “Flaming June”.

“Leighton House” në Holland Park, Londër, filloi jetën si një strukturë e thjeshtë me tulla me një tavan me lartësi të dyfishtë në një ngastër që Leighton kishte blerë. Një portë e fshehtë dikur i lejonte modelet të hynin brenda pa u parë nga fqinjët e kujdesshëm viktorianë. Shtesa të shumta - të frymëzuara nga udhëtimet e Leighton - u bënë më vonë një ndërtesë. Më e paharrueshme është “salla arabe”, e modeluar sipas një pallati të shekullit të 12-të në Siçili, me një përzierje të veçantë të pllakave.

Për të zgjidhur problemin e smogut dimëror, Leighton shtoi një “studio dimërore” të madhe në shtëpinë që dukej si një serë në këmbë. Shtesa e tij e fundit ishte “dhoma e mëndafshit” e mbushur me piktura dhe skulptura, disa prej tyre vepra nga artistë nga një batalion i njohur si Pushkët e Artistëve - një forcë vullnetare, e themeluar në 1859, e piktorëve, muzikantëve, aktorëve dhe arkitektëve.

Shtëpia e mrekullueshme Leighton në Londër pasqyron udhëtimet e artistit Lord Leighton

Studiot e artistëve të ruajtur janë gjithmonë magnet për vizitorët. Ndër më të famshmit është hambari East Hampton ku Jackson Pollock krijoi pikturat e tij të famshme me pika, gjurmët e të cilave ende duhen parë në dysheme.

“Njerëzit janë gjithmonë të magjepsur nga vjen arti. Është një mister edhe për artistin shpesh”, thotë Louisa Buck, korrespondente e artit bashkëkohor për “BBC Culture”.

Një shembull tjetër është shtëpia e stilistit dhe arkitektit danez, Finn Juhl. Rezidenca me plan të hapur me ngjyrat e saj të ftohta, karriget klasike moderniste dhe gjithçka të punuar me dorë parashikon në përsosmëri ambientet e sotme të brendshme.

Në shtëpinë e qeramistit Kawai Kanjirō në Kioto, Japoni, gjendet një faltore për zanatin e tij. Kanjirō ishte një nga themeluesit e Mingei, një lëvizje japoneze e artit popullor që ka paralele me lëvizjen “Arte dhe Mjeshtëri”.

Shtëpia e qeramistit Kawai Kanjirō në Kioto pasqyron ngjyrat prej dheu dhe format organike të zanatit të tij

Duke punuar me vëllain e tij arkitekt, shtëpia e Kanjirō është një ndërthurje midis një shtëpie ferme rurale dhe një shtëpie moderne urbane, dhe kjo pasqyron qartë pasionin e tij për përzierjen e teknikave moderne me zanatet tradicionale. Brenda mureve janë të renditura dhe të rregulluara në mënyrë të përsosur shembuj të gjithçkaje që Kanjiro dhe lëvizja Mingei admironin në punën e njerëzve të thjeshtë e të zakonshëm, nga format e thjeshta organike deri te ngjyrat prej dheu. Është një estetikë që kap shpirtin e stilistëve të rinj të sotëm në perfeksion. Dhe si shtëpitë e të gjithë artistëve, ajo jep një pasqyrë intriguese për temperamentin dhe preokupimet e banorit.

Marrë nga BBC, përshtati në shqip Gazeta "Si"


Copyright © Gazeta “Si”


Më Shumë