Kinema

Jean-Luc Godard, sekretet e njeriut që ribëri kinemanë

Nga Gazeta Si - Jean-Luc Godard, i cili ka vdekur në moshën 91-vjeçare, ishte një nga regjisorët më me ndikim në historinë e kinemasë.

Regjisori francezo-zviceran fitoi famë në fund të viteve 1950 si një nga figurat kryesore në lëvizjen franceze të njohur si Vala e Re, duke vazhduar të drejtojë dhjetëra filma në një karrierë që zgjati më shumë se gjysmë shekulli. Më poshtë po ju rendisim disa gjëra që nuk i keni ditur për të.

Ai e krahasoi filmin me një vajzë dhe një armë

Gjithçka që ju nevojitet për të bërë një film, shkroi dikur Godard, është një “vajzë dhe një armë”. Ai e dëshmoi këtë me debutimin e tij të vitit 1960, “Breathless” (À Bout de Souffle).

Filmi i ngjante një drame krimi, por si me shumë prej veprave të tij, komploti ishte thjesht një kornizë për Godardin për të eksploruar kulturën, për të eksperimentuar me imazhin dhe për të ekzaminuar vetë kinemanë.

Ai pati një ndikim të menjëhershëm, duke fituar vlerësim dhe një fitim të madh në buxhetin e tij të pakët. Gati 60 vjet më vonë, ai njihet gjerësisht si një klasik dhe energjia e tij ende të habit.

Ai ndërpreu konventën

Një nga elementët më radikalë të filmit “Breathless” ishte përdorimi i spikatur i teknikës së redaktimit.

Krijimi i filmit si para dhe pas debutimit të Godardit favorizon kryesisht redaktimin për të dhënë iluzionin e kohës së vazhdueshme.

Godard në "Breathless"

Është rrëqethëse, siç e kishte menduar me siguri Godard. Të paktën tërheq vëmendjen e shikuesit, por është interpretuar edhe si një përpjekje e Godardit për të detyruar audiencën e tij të reflektojë mbi natyrën e kinemasë.

Gjatë gjithë karrierës së tij, Godard do të luante me gramatikën e filmave.

Ai e rishkruante skenarin

Kishte risi të tjera. “Breathless” u filmua në vendndodhje, duke përdorur kamera dore, me Godardin që shkruante skenarin atë ditë, duke ushqyer linja për aktorët e tij ndërsa ata filmonin.

Kjo ishte një tjetër thyerje e traditës, me filma të shtrenjtë të udhëhequr nga studiot në varësi të skenarëve, ekipeve të mëdha dhe historive.

Godard shpiku mënyra të reja për të bërë filma, por ata ishin një dhimbje koke për të tjerët

Teknika e përdorur nga Godard i jep “Breathless” spontanitet të madh dhe një ndjenjë të ngjashme me dokumentarin.

Ai do ta përdorte atë në shumë prej filmave të tij, duke zemëruar yjet e tij që do të dilnin në xhirime pa e ditur ende se cilat do të ishin linjat e tyre.

Godard dhe bashkëkohësit e tij të Valës së Re i panë filmat me të vërtetë të mrekullueshëm si të vulosur me vizionin e regjisorit - dhe çfarë mënyre më të mirë për të kontrolluar një film nëse në fakt po e krijoni atë ndërsa vazhdoni.

Ai ishte një kinefil i madh

Godard mund të kishte qenë një ikonoklast, por ai vinte nga një vend i njohurive dhe dashurisë së thellë për kinemanë.

Përpara se të bëhej regjisor, ai ishte një shikues i zjarrtë i kinematografisë, ndonjëherë duke parë të njëjtin film disa herë në një ditë në klubet që ai dhe figura të tjera të Valës së Re ndiqnin.

Ashtu si figura të tjera të epokës, ai ishte fillimisht një kritik, duke zhvilluar idetë e tij për atë që mendonte se kinemaja duhet të ishte në gjendje të realizonte në praktikë.

Filmat e tij janë të mbushur me referenca për vepra të tjera edhe pse ai u përpoq të shtynte mediumin përpara, ai nuk mund të mos shikonte prapa.

Ai vazhdoi të inovonte

Vetëm “Breathless” do të kishte siguruar vendin e tij në historinë e filmit, por ai ka pasur një karrierë të pasur. IMDB liston më shumë se 100 vepra, duke përfshirë filma të shkurtër, dokumentarë, seri televizive dhe më shumë se 40 filma të metrazhit të gjatë.

Vitet 1960 panë veprat e tij më të famshme dhe më të shikuara, nga ajo që ai e quajti një “muzikal neorealist”, “A Woman Is a Woman” e 1961-shit deri te fantastiko-shkencorja distopike e 1965-ës “Alphaville” apo komedia e zezë e vitit 1967, “Weekend”.

Godard dhe Brigitte Bardot, i cili ishte kryesori në filmin e tij të vitit 1963 Le Mépris (Përçmimi)

Pas “Weekend” ai përqafoi radikalizmin politik, duke bërë një seri filmash me temë marksiste që kulmuan në 1972 “All’s Well”.

Në dekadat që pasuan ai ritregoi lindjen e virgjër, duke nxitur një ankesë nga Papa Gjon Pali II i atëhershëm (Hail Mary), u përpoq dhe dështoi të rekrutonte Richard Nixon si aktor (Mbreti Lir) dhe publikoi një histori epike personale të filmit (Histoire (s) du cinéma). Në vitin 2014, ndërsa ishte në të 80-at, ai publikoi një film eksperimental 3D me qenin e tij Roxy ((Goodbye to Language).

Ai e bëri publikun të punonte

Filmat e Godard variojnë nga sfiduesit deri tek ato pothuajse të pakuptueshmit.

Ai ka pasur sukses komercial, por veprat e mëvonshme panë publikime të kufizuara, pavarësisht adhurimit kritik.

Godard ishte një lexues i pangopur mbi dashurinë e tij për kinemanë dhe pesha e madhe e referencave mund të jetë befasuese.

Gjithashtu në lojë është një nga ndikimet më të rëndësishme të Godardit, dramaturgu gjerman, Bertolt Brecht.

Brecht-i donte që audienca e tij të mbetej e angazhuar në mënyrë kritike në punën e tij, dhe kështu përdori një sërë metodash për t’i shqetësuar ata dhe për t’i kujtuar se po shikojnë diçka artificiale.

Ai e vuri veten në artin e tij

Në shumë prej veprave të tij, roli kryesor mund të shihet si një përfaqësues i vetë Godardit.

Në Le Mépris (Përçmimi) të vitit 1963, Michel Piccoli luan një dramaturg francez të ngarkuar me ripërpunimin e një adaptimi filmik të Uliksit.

Godard me Anne Wiazemsky, ish-gruaja e tij dhe ylli i disa prej filmave të tij

Filmi eksploron tensionet midis komercializmit dhe krijimtarisë dhe portretizon një martesë të shpërbërë, të modeluar në marrëdhënien e Godard me Anna Karina, yllin e disa prej filmave të tij.

Personazhet në filmin e tij shpesh janë zëdhënës për të, por në vitet e mëvonshme ai e bëri veten një tipar të filmave të tij.

Në vitin 1995 ai bëri autobiografinë ‘Self-Portrait in December’ dhe filmat e tij ese shfaqin zërin e tij, më së fundi në librin e imazhit të 2018-ës.

Vlerësimi i kritikut amerikan Roger Ebert për Godardin në vitin 1969 e përshkroi atë si “thellë në universin e tij”, një shpjegim i mirë se pse filmat e Godardit mund të jenë aq të veçantë dhe kaq frustrues.

Godard, një tip i vështirë

Jo pa të drejtë Godard ka reputacionin e të qenit i vështirë si personalisht, ashtu edhe profesionalisht.

Dy martesat e tij, fillimisht me Anna Karina dhe më pas me Anne Wiazemsky, ishin të stuhishme, diçka që u përhap në filmat e tij.

Ai goditi me grusht në fytyrë edhe producentin Iain Quarrier në dokumentarin e tij të vitit 1968 të Rolling Stones “Sympathy for the Devil”.

Pati një grindje të jashtëzakonshme me mikun e tij, një regjisor tjetër të madh të Valës së Re, François Truffaut.

Xhirimet e Sympathy For the Devil, i njohur gjithashtu si One Plus One

Por bashkëpunimi ishte gjithashtu një pjesë e rëndësishme e karrierës së tij.

Filmat e tij të hershëm nuk do të ishin të njëjtë pa Karinën apo Wiazemsky-n, as zëvendësuesin e Godardit, Jean-Paul Belmondo.

Ai krijoi një partneritet të ngushtë me mendimtarin e majtë Jean-Pierre Gorin dhe kinematografin Raoul Coutard, të cilët thanë: “Ai mund të jetë tip i vështirë, por ai është një gjeni”.

Por ai ishte edhe një frymëzim

Industritë e filmit në mbarë botën panë valët e tyre të reja. Vala e Re e Amerikës na dha vepra si Bonnie&Clyde, Chinatown dhe Jaws.

Vepra e vetë Godardit - qoftë personale, eksperimentale, politike apo të tria - ka pasur një ndikim masiv.

Regjisori amerikan Quentin Tarantino e quajti kompaninë e tij të prodhimit “A Band Apart”, një referencë për filmin e Godardit të vitit 1963 Bande à part (Band of Outsiders). Regjisori italian Bernardo Bertolucci përfshiu një homazh për të në filmin e tij “The Dreamers”.

Katër filma të Godardit bënë listën e ‘Sight and Sound’ me 50 filmat më të mirë ndonjëherë - Breathless, Le Mépris, Pierrot le Fou dhe Histoire(s) du cinéma. /BBC/


Copyright © Gazeta “Si”


Më Shumë