Ky vit ishte një nga më të trazuarit në politikën moderne britanike. Vendi kaloi tre kryeministra, vajtoi vdekjen e monarkut më jetëgjatë dhe aktualisht është në mesin e një krize të kostos së jetesës që kërcënon të përfshijë shtresat e mesme që votojnë konservatorët.
Kryeministri Rishi Sunak, kaloi javët e para të kryeministrisë së tij duke u përpjekur të krijojë një stabilitet. Paraardhësi i tij më i fundit, Liz Truss, kishte shkaktuar një krizë financiare pothuajse të paprecedentë me një buxhet të pamatur dhe u detyrua të jepte dorëheqjen pas vetëm gjashtë javësh; banuesi i mëparshëm i 10 Downing Street, Boris Johnson, kaloi muajt e fundit të postit të tij të kryeministrit duke njollosur institucionin përmes një sërë skandalesh
Fusha e Sunak ka qenë një qeverisje e qetë dhe një politikë e shëndoshë ekonomike që ai shpreson se do të ngushtojë hendekun e madh të votimit midis konservatorëve të tij dhe Partisë Laburiste të opozitës përpara zgjedhjeve të ardhshme të përgjithshme, të cilat duhet të mbahen jo më vonë se janari 2025.
Por për gjithë masakrën e vitit 2022, një nga aspektet më të rëndësishme të realitetit të ri politik të Britanisë pak është diskutuar.
Brexit-i i plotë filloi më 1 janar 2021, kur Mbretëria e Bashkuar bëri kalimin nga një komb që në thelb ishte anëtar i BE-së në të gjitha anët, përveç emrit, në një entitet të veçantë të lidhur me bllokun nga një marrëveshje e hollë tregtare.
Pasojat e asaj ndarjeje të rëndë kanë goditur tashmë ekonominë britanike
“Realiteti është se ne kemi rritur barrierat nga ana e ofertës për bizneset britanike që kërkojnë të operojnë në tregun evropian. Pra, për ato biznese që vazhdojnë të tregtojnë me BE-në, këto kosto janë rritur, ndërsa disa biznese më të vogla sapo kanë ndërprerë punën me BE-në, sepse është shumë e ndërlikuar dhe e shtrenjtë,” thotë Sam Lowe, një partner në agjencinë konsulente Flint Global.
Zyra për Përgjegjësi Buxhetore konfirmoi në fillim të këtij viti se eksportet dhe importet nga BE-ja e mallrave dhe shërbimeve kanë rënë që nga zbatimi i plotë i marrëveshjes së Brexit, e njohur zyrtarisht si Marrëveshja e Tregtisë dhe Bashkëpunimit (TCA).
Sado abstrakte të tingëllojë kjo, ndikimi në jetën reale ka qenë sepse perimet psh janë lënë të kalben pasi eksportuesve britanikë u mungojnë dritaret për të çuar mallrat e tyre në BE.
Nga perspektiva e importit, Brexit ka influencuar në rritjen e çmimeve të ushqimeve, duke përkeqësuar krizën e kostos së jetesës.
Pasojat e Brexit nuk janë vetëm ekonomike. Mbretëria e Bashkuar dhe BE-ja janë ende të varur ndaj Protokollit të Irlandës së Veriut – një komponent qendror i marrëveshjes së Brexit-it të rënë dakord në 2019.
Për arsye të ndryshme, Mbretëria e Bashkuar nuk e ka zbatuar plotësisht protokollin, gjë që ka çuar në prishje të marrëveshjes për ndarjen e pushtetit sindikalist dhe republikan, duke e lënë Irlandën e Veriut pa një qeveri të transferuar funksionale që nga shkurti. Duke pasur parasysh historinë e fundit të Irlandës së Veriut, këto tensione e lënë principatën në një situatë të pasigurt dhe potencialisht të rrezikshme.
Në rrethana normale, qeveria dhe opozita do të nxitonin të rregullonin diçka që shkaktonte një dëm të tillë ekonomik dhe social. Megjithatë, gjashtë vjet që kur britanikët votuan për t’u larguar nga BE-ja, Brexit vetwm normale nuk mbetet.
“Të dyja palët kryesore ende mendojnë se u përshtatet më mirë që të mos flasin për Brexit në asnjë detaj real. Partia Konservatore nuk sheh asnjë përfitim nga hyrja në debate që nxjerrin në pah atë që nuk po funksionon në një marrëveshje që ata negociuan dhe votuan”, thotë Raoul Ruparel, një ish-këshilltar special i qeverisë britanike dhe ekspert kryesor për Brexit.
“Sa i përket laburistëve, ata ndoshta nuk mund të fitojnë zgjedhjet e përgjithshme nëse njerëzit mendojnë se fshehurazi duan të ribashkohen me BE. Çdo politikë që duket e butë ndaj Brexit do t’i lërë ata të hapur ndaj sulmeve,” shton ai.
Udhëheqësi i laburistëve Keir Starmer ka paraqitur një plan me pesë pika për ta bërë Brexit-in të funksionojë. Megjithatë, plani e bën krejtësisht të qartë se laburistët nuk kanë ndërmend të ri-bashkohen me BE-në dhe as ndonjë nga institucionet e saj satelitore.
Ndërsa kjo shqetëson shumë anëtarë laburistë, akuzat për Eurofili dhe komplote sekrete për të kthyer Brexit mund të shkatërrojnë të gjithë punën që Starmer ka bërë për ta sjellë partinë më afër pushtetit se në çdo moment në të kaluarën e afërt. Një aspekt kyç i fitores dërrmuese të Johnson në vitin 2019 ishte se votuesit tradicionalisht laburistë mbështesin Brexit-in. Starmer, troç, ka nevojë për ato vota për të fituar.
Ky është problemi me të cilin përballen dritat kryesore të politikës britanike ndërsa përgatiten për zgjedhjet e ardhshme. Aspektet e Brexit mund të përmirësohen dhe disa kompromise duhet të arrihen me Brukselin. Por askush nuk dëshiron të ndezë fitilin për çështjen më shpërthyese politike në kujtimet e fundit nga frika se do t’i shpërthejë në fytyrë.
Pasoja e një mosveprimi të tillë është, sipas kritikëve, një vend pa sens afatgjatë drejtimi apo qëllimi.
“Ne ende na mungon një strategji se ku duam të shkojmë pas Brexit si një vend”, thotë Ruparel.
“Nga e shohim rritjen që vjen? A do të mbetemi të lidhur ngushtë me tregjet evropiane apo do të bëjmë një orientim të qëllimshëm drejt botës më të gjerë? Cilat janë avantazhet tona? Ne nuk mund të konkurrojmë me SHBA-në dhe Kinën në prodhim në shkallë të gjerë, kështu që a e pozicionojmë veten si një qendër për kërkime dhe inovacione të nivelit të lartë? E gjithë kjo duket e pavendosur tani”
Edhe nëse klasa politike e Britanisë ndryshon papritur mendje, disa ekspertë dyshojnë se jemi përtej pikës që mund të bëhet ndonjë gjë e rëndësishme për të zbutur ndikimin afatgjatë të Brexit.
“Është Britania e Madhe ajo që është zvarritur në zbatimin e marrëveshjes së plotë të Brexit sepse ne e dimë se vështirësitë logjistike të shkaktuara nga dokumentet dhe kontrollet e reja e bëjnë jetën më të vështirë për konsumatorët dhe bizneset britanike,” thotë Vicky Pryce
“Kjo i përshtatet mirë BE-së sepse do të thotë se ajo mund të ankohet që Britania e Madhe nuk po bën atë që mundet, ndërkohë që zbulon saktësisht se ku qëndron fuqia në çdo negociatë të ardhshme. Kjo thjesht po e dëmton më shumë Britaninë e Madhe sesa BE-në,” shton ajo.
Është gjithashtu e paqartë se çfarë saktësisht mund të përmbajnë ato negociata.
“Ka shumë pak hapësirë në marrëveshjen tregtare MB-BE për ndryshime,” thotë Anand Menon, drejtor i Britanisë së Madhe në një institut kërkimi për Evropën. “Ata do të duhet të bien dakord për marrëveshje të reja në fusha specifike, që do të thotë më shumë bisedime dhe kompromis me Brukselin.”
Një nga pretendimet kryesore që mbështetësit e Brexit bënë përpara votimit në 2016 ishte se një MB e pavarur do të arrinte marrëveshje të reja tregtare dhe, pa rregullat dhe rregulloret e BE-së, mund ta bënte ekonominë e saj më globale dhe konkurruese.
Mbretëria e Bashkuar ka nënshkruar marrëveshje të reja tregtare, veçanërisht me Australinë. Por edhe vetë vlerësimet e qeverisë parashikojnë se do të ketë një ndikim të papërfillshëm në PBB.
Truss u përpoq të bënte reforma në anën e ofertës përmes taksave më të ulëta për bizneset. Sunak po përpiqet ta bëjë këtë duke hequr rregulloret mbi bankat dhe sektorin e shërbimeve të Mbretërisë së Bashkuar. Plani i madh i Johnson ishte të bënte investime të mëdha në rajonet e MB-së që kanë mbetur pas, duke krijuar një aktivitet të ri ekonomik.
Problemi, siç thekson Lowe, me reformimin e rrugës suaj drejt konkurrencës, është se “çdo vend tjetër po përpiqet të bëjë saktësisht të njëjtën gjë”.
Ndryshe nga premtimi zgjedhor i Boris Johnson në vitin 2019 që të përfundojë Brexit, largimi i Mbretërisë së Bashkuar nga BE vazhdon të luajë një rol të rëndësishëm në politikën e vendit.
Mund të mos ketë luajtur një rol kryesor në dramën politike të këtij viti, por është gjithmonë aty, një nënkomplot i pazgjidhur që gjëmon në sfond.
Brexit është një çështje që digjet ngadalë dhe nuk ka gjasa që Mbretëria e Bashkuar ta shuajë..
Pyetja që Sunak dhe Starmer duhet t’i bëjnë vetes nëse me injorimin e Brexit dhe pasojat e tij deri pas zgjedhjeve të ardhshme ia vlen të rrezikohet. Sepse ka gjasa dy vitet ne vijim deri në zgjedhje, gjërat të përkeqësohen më shumë shumë.
Dhe nëse kjo ndodh, publiku mund të ngrejë pyetjen se çfarë po bënin politikanët kryesorë të vendit. cnn.com /Përshtati në shqip: Gazeta “Si”
Copyright © Gazeta “Si”
Të gjitha të drejtat e këtij materiali janë pronë ekskluzive dhe e patjetërsueshme e Gazetës “Si”, sipas Ligjit Nr.35/2016 “Për të drejtat e autorit dhe të drejtat e tjera të lidhura me to”. Ndalohet kategorikisht kopjimi, publikimi, shpërndarja, tjetërsimi etj, pa autorizimin e Gazetës “Si”, në të kundërt çdo shkelës do mbajë përgjegjësi sipas nenit 179 të Ligjit 35/2016.




